אזרחות צ'כית

ע"י

בקטגוריית:
דרכון צ'כי ביומטרי

אזרחות צ'כית מקנה למחזיק בה זכויות כמו לכל אזרח המתגורר בתחומי האיחוד האירופי, למשל הזכות לעבוד באירופה באופן חוקי, אפשרות לרכישת נדל"ן באירופה, אפשרות ללמוד באופן מסובסד ולעיתים אף חינמי, מעבר חופשי בין מדינות האיחוד האירופי מבלי צורך לשלם מיסים ועוד.

כדי לקבל אזרחות צ'כית צריך לעמוד באחד התנאים הבאים :

1. להיות צאצא ישיר (בן/בת) של אדם שברשותו אזרחות צ'כית
2. לשהות באופן ממושך וחוקי בצ'כיה.
בנוסף, יש לעמוד בסייגים, בחוקים ובתנאים נוספים שקובעת ממשלת צ'כיה – מה שהופך את תהליך קבלת האזרחות למורכב ולמסובך במיוחד. המשמעות היא שכל אדם המבקש אזרחות צ'כית נבדק לגופו של מקרה. למשל:


תכנון טיולים באנר

אנשים שנולדו לפני 8.5.1969 צריכים לעמוד ב-3 תנאים :
1. הוכחה שהיה אזרח צ'כי או ששני הוריו (לרוב מספיקה אזרחות של האבא) היו בעלי אזרחות זו ביום לידתו – אזרחות שלא נשללה מהם בעת היות מבקש האזרחות קטין
2. הוריו נישאו עד תאריך 23.6.1947
3. הוא אינו זכאי לאזרחות סלובקית
אנשים שנולדו אחרי 7.5.1969 צריכים להוכיח שאחד מהוריהם היה זכאי לאזרחות צ'כית ביום לידתו – אזרחות שלא ויתרו עליה בזמן היותו של מבקש האזרחות קטין. עם זאת, בכל אחד מהמקרים אין צורך לדעת צ'כית כדי להיות זכאים לאזרחות צ'כית ואפשר להחזיק באזרחות כפולה – ישראלית וצ'כית. מצד שני – כמה מילים בצ'כית אף פעם לא הזיקו…

airalo ad

מקרים מיוחדים

בתהליך קבלת האזרחות יש לקחת בחשבון גורמים שונים, למשל העובדה שיש אזורים גאוגרפיים שהחליפו ידיים עם השנים ושלגביהם חלים הסדרים חוקיים אחרים – מה שהופך את תהליך הוצאת אזרחות צ'כית לעוד יותר בעייתי. המשמעות היא שכל מקרה מצריך ביצוע מעמיק של בירור שמגובה במסמכים הרלוונטיים.

למשל, אנשים שהוריהם נולדו באזורים שמשתייכים כיום לסלובקיה זכאים לאזרחות סלובקית וזהו תהליך אחר לחלוטין. גם אזור הקרפטים לדוגמה השתייך בעבר לצ'כוסלובקיה אך היום שייך לאוקראינה – מה שמקנה לצאצאים של אנשים שנולדו בו זכאות לאזרחות צ'כית או סלובקית.

חשוב לזכור שיש מקרים בהם לא תוענק אזרחות צ'כית אבל יוחזרו נכסים וכספים שהולאמו מהמשפחה (או ישולם פיצוי נדיב תמורתם) – הן נכסים מתקופת השואה והן נכסים מתקופת השלטון הקומוניסטי.

בכל מקרה מומלץ לקחת בחשבון שהתהליך צפוי לקחת מספר חודשים ומצריך המצאת מסמכים שונים (תעודות לידה, נישואין, פטירה וכו' שכתובים בשפה הצ'כית). גם כאן לעיתים אנשים שונים יתבקשו להמציא הוכחות שונות ולעמוד בדרישות שונות– מה שאומר שאין תהליך הוצאת אזרחות צ'כית של אדם אחד זהה לזו של חברו.

תעודת נישואין צ'כית מ-1922
תעודת נישואין צ'כית מ-1922

אז מה עושים?

בכל אחד מהמקרים (בקשת אזרחות או השבת נכסים) מומלץ לבצע את התהליך בחברה שמתמחה בכך, למשל חברה שמפעילה משרדים בישראל ובפראג, שפועלת בשפות עברית, צ'כית ואנגלית ושכוללת בצוותה מתורגמנים, עורכי דין, נוטריונים ואנשי מקצוע רלוונטיים נוספים שביכולתם להתגבר על מכשולי הבירוקרטיה הצ'כית.

רק חברה דו-לאומית כזו יכולה למשל לאתר נכסים הודות לפעילותה השוטפת מול משרדי הממשלה, הרשויות והבנקים השונים והניסיון שלה בתחום זה (כולל הופעות בבתי משפט במידת הצורך).

בנוסף, שימוש בשירותיה של חברה כזו  מגדילה את הסיכויים להוצאת אזרחות צ'כית ומקצרת את התהליך. יתרה מזאת – פנייה לחברה שאינה בקיאה בתחום זה יכול לגרום אף לנזק, למשל לעכב, לדחות ואף למנוע את הוצאת האזרחות ולהביא להוצאות כלכליות מיותרות.

שאלות ותשובות

מה היתרונות של אזרחות צ'כית?

אזרחות צ'כית מקנה למחזיק בה זכויות כמו לכל אזרח המתגורר בתחומי האיחוד האירופי, למשל הזכות לעבוד באירופה באופן חוקי, אפשרות לרכישת נדל"ן בצ'כיה בפרט ובאירופה בכלל, אפשרות ללמוד באופן מסובסד ולעיתים אף חינמי, מעבר חופשי בין מדינות האיחוד האירופי ועוד…

מה התנאים לקבלת אזרחות צ'כית?

כדי לקבל אזרחות צ'כית צריך לעמוד באחד התנאים הבאים: להיות צאצא ישיר (בן/בת) של אדם שברשותו אזרחות צ'כית או לשהות באופן ממושך וחוקי בצ'כיה. עם זאת, ממשלת צ'כיה קבעה סייגים, חוקים ותנאים נוספים שהופך את תהליך קבלת האזרחות למורכב.

האם יש משמעות למקום הלידה בכל הנוגע לקבלת אזרחות צ'כית?

בהחלט. יש מקומות שהיו שייכים בעבר לצ'כוסלובקיה, אך היום נמצאים במדינות אחרות (למשל סלובקיה, אוקראינה וכו') – מה שאומר שאלו שנולדו בהם אינם זכאים לאזרחות צ'כית אלא לאזרחות אוקראינית או סלובקית.

איך מגדילים את הסיכוי לקבל אזרחות צ'כית?

מכיוון שקבלת אזרחות צ'כית היא עניין מסובך שלוקח חודשים כי כל מקרה נבחן לגופו, מומלץ לפנות לחברה שמתמחה בכך. כל פנייה לחברה אחרת יכולה לגרום לנזק, לעכב, לדחות ואף למנוע את הוצאת האזרחות ולהביא להוצאות כלכליות מיותרות. לפנייה למומחים בתחום הוצאת אזרחות צ'כית לחצו כאן

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן