איך למדתי לדבר צ'כית וגם אתם יכולים

ע"י

בקטגוריית: ,
מכונית מירוץ

אין לי את התשובות לחיים מוצלחים בצ'כיה ואם יש למישהו מכם אנא שלחו לי. ובכל זאת, הייתי רוצה לשתף אתכם בתובנות שלמדתי במהלך שהותי כאן כולל גידול ילדים דו-לשוניים. בשבילי לדבר צ'כית ברמה סבירה היה הדבר שעזר לי להסתגל לחיים בצ'כיה במהירות.

אבל לא הכל הלך חלק ובקצב של מכונית מירוץ ובהתחלה אמרתי רק Dobrý den (בוקר טוב) בבוקר ו- Na schledanou (להתראות), עם הזמן למדתי איך לבקש חשבון במסעדה ובעיקר איך להזמין בירה נוספת Ještě jedno pivo prosím)).

אבל האם התקדמתי בשפה הצ'כית בדרכי להפוך את צ'כיה למדינה שנוח לי לחיות בה? לא בטוח ועדיין קשה לי להסתגל למשקה הלאומי (בירה) ולספורט הלאומי ( חיפוש פטריות ). אבל אהבה גורמת לי לעשות דברים משוגעים וכך גם הילדים שלי.


תכנון טיולים באנר

מבחינתי, ההתאהבות במדינה ובילדים שלי הכריעו את הכף ולמרות שהזהירו אותי מראש, לא ויתרתי והלכתי ללמוד צ'כית. מכיוון שלא היה לי זמן עם ילדים קטנים ללמוד צ'כית מספרים או באמצעות קורס, עשיתי זאת באופן עצמאי במהלך החיים שלי בפראג.

airalo ad

פשוט למדתי צ'כית תוך כדי פגישות עם רופאי ילדים, משחק בגינה ופענוח תוויות מזון לתינוקות בסופרמרקט. בימים שלפני המצאת הניווט הלוויני גם ביקשתי הוראות נסיעה, נסעתי בתחבורה ציבורית ברחבי פראג ובעיקר למדתי לבקש עזרה.

אמנם בהתחלה היו לי טעויות מביכות (שלא אחזור עליהן), אבל עם השנים השליטה שלי בשפה הצ'כית השתפרה בהדרגה וכך גם הבנתי את המדינה. למדתי שחוש הומור הוא הכרח ולמדתי גם שכל מפגש הוא הזדמנות ללמידת השפה, למשל  למדתי שהדרך הטובה ביותר לתרגל צ'כית במסיבה ביתית היא לבקש מתכון מהמארחת. זו גם דרך מצוינת לשבור את הקרח אבל זה כבר עניין אחר..

ואני לא לבד כי לפי נתונים רשמיים בצ'כיה יש כחצי מיליון תושבי חוץ חוקיים. ליותר ממחציתם יש מעמד של תושב קבע במדינה וזה אומר דבר אחד : יש פה המון אנשים עם רצון להתגורר פה לאורך זמן או לפחות לנסות.

במובנים רבים מגורים ועבודה בצ'כיה הם די אידיאליים וזה אף זכה לשבחים. סקר של InterNations מ-2017 מצא שצ'כיה היא המקום הטוב ביותר לעובדים ממדינות זרות. ייתכן והסיבה לכך נעוצה בעובדה שקבלת רשיון עבודה במדינה נחשב לקל במיוחד.

מלבד העובדה שצ'כיה מהווה מקום עבודה מושלם, היא גם מדורגת שלישית בעולם (אחרי פינלנד וסינגפור) בתחום השילוב בין משפחה לעבודה. שירותי הבריאות במדינה איכותיים ונגישים, יש שפע של פעילויות תרבות ופנאי ויוקר המחייה סביר ושפוי. אפילו מזג האויר אינו נורא כל כך ובקיצור – מה יש פה מה לא לאהוב?

למרות המוניטין הנהדר של צ'כיה בתור מקום נהדר לגור בו ולגדל בו משפחה, היא הגיעה למקומות נמוכים בסקר בתחום "מציאת חברים" (מקום 45), "מציאת דירה" (מקום 52) ו"לימוד שפה" (מקום 58).

למעשה, רק 1 מתוך 8 מהגרים בצ'כיה דובר צ'כית שוטפת (לעומת 1 מ-4 בשאר העולם) ויתרה מזאת : -1 מ-9 יחושב שקשה לחיות במדינה ללא ידיעת השפה. גם אצלי השפה הצ'כית שיפרה את החווית שלי במדינה ואמנם יכולתי להסתדר אבל פחות.

למזלכם לאחרונה שיחררה חברת duolingo.com  את הגרסה האינטרנטית החינמית ללימוד השפה הצ'כית. כל מה שנדרש מכם הוא 5 דקות פנויות ביום אבל לכל השאר (למשל אלו שמעדיפים ללמוד שפה דרך אינטראקציה חברתית) יש לי כמה טיפים :

  1. דברו עם ילדים – אם אין לכם ילדים משלכם דברו עם הבן של השכנים/החברים והתנדבו לעשות ביביסיטר. אני למדתי את הצבעים, המספרים ובטויים בסיסיים בצ'כית דרך תאומים בני 4. עכשיו זה קורה דרך הילדים שלי בזמן שהם מכינים שיעורי בית עם חברים.
  1. אם אין לכם ילדים אמצו כלב – הצ'כים מתים על כלבים ומותר להכניס כלבים כמעט לכל מקום (אפילו מסעדות). הליכה עם הכלב בפארק מבטיחה שייגשו אליך זרים ויפתחו איתך בשיחה. ואגב, הצ'כי הממוצע מתרשם ממאמצים לדבר בשפה הצ'כית אז כדאי לנסות.
  2. אם יש לכם קרובי משפחה בצ'כיה תבקרו אותם לעיתים תכופות. אמנם המרחקים בצ'כיה גדולים, אבל השפה הצ'כית בפיכם תשתפר עם הזמן והאימונים. אל תוותרו על מפגשים משפחתיים כמו ימי הולדת, ברביקיו וכו' ואם אין לכם קרובי משפחה הזמינו את השכנים לקפה. רק אל תשכחו לאפות עוגה כדי שיהיה לכם נושא לשיחה
  3. הקשיבו לרדיו, צפו בטלויזיה, לכו לקולנוע וצאו לתאטרון. אמנם הדרך הזולה נחשבת לקשה יחסית, אך אין כמו התרבות הצ'כית כדי לספוג את השפה. ליתר בטחון בקשו מחבר צ'כי שיסביר לכם מה פספסתם ואם יש לכם ילדים –הרווחתם כי בצ'כיה ידועה בתאטרון בובות ומריונטות.
  4. הרשמו ליוגה או לכל פעילות אחרת שאתם אוהבים שמתנהלת בצ'כית. כך גם תרכשו חברים חדשים, גם תעסקו בתחביב שלכם וגם תתרגלו את השפה הצ'כית באוירה שנוחה לכם.

למעשה, כדי ללמוד את השפה הצ'כית בכיף כדאי להפוך אותה לחלק הכרחי מהחיים שלכם. אמנם התהליך קשה אבל אל תוותרו ועצה ממני : אם יש לכם יום קשה קפצו לפאב הקרוב. יש סיכוי גדול מאוד ששם תלמדו את כל המילים שתצטרכו לדעת בשפה הצ'כית.

שאלות ותשובות

האם כדאי ללמוד צ'כית דרך שיחה עם ילדים?

לימוד צ'כית דרך שיחה עם ילדים הוא רצוי ואף מומלץ. ילדים אינם שיפוטיים והם יתקנו את השגיאות שלכם בלי שתרגישו אי נעימות.

לאיזה פעילות חברתית מומלץ להצטרף כדי ללמוד צ'כית?

כל פעילות חברתית שמתנהלת בשפה הצ'כית היא מעולה כדי ללמוד את השפה. מומלץ לבחור בפעילות שאתם אוהבים כך שתיהנו מכל העולמות: גם תתרגלו את השפה החדשה באווירה נעימה, גם תעסקו בתחביב שלכם וגם תרכשו חברים חדשים. לנוחיותכם הנה קישור לשיחון שימושי עברית צ'כית.

האם יש דרכים להתחבר עם השכנים כדי ללמוד צ'כית?

העם הצ'כי הוא ידידותי במיוחד, אבל כדי להבטיח שידברו איתכם למרות שאתם זרים כדאי לצאת מהקופסה. למשל, לאמץ כלב וללכת איתו בפארק (מה שיבטיח התעניינות), לאפות עוגה ולהזמין את השכנים לקפה (מה שיבטיח שהם יבקשו את המתכון), לצאת לבר על בסיס קבוע ולשתות בירה עם המקומיים וכדומה.

האם מומלץ לצאת לפאב כדי ללמוד צ'כית?

הפאב הצ'כי הוא לא רק מקום עם בירות איכותיות, אלא גם מקום מעולה ללמוד לפלרטט בצ'כית. ואתם יכולים להסיר דאגה מלבכם – יש פאב כמעט בכל פינת רחוב. רוצים קצת חומר למינגלינג הבא שלכם בפראג? הנה סקירה על שוק הבירה בצ'כיה בעברית.

מאמר מתורגם מאתר praguemonitor.com

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן