כל תהפוכות הזמן בקתדרלה אחת

קתדרלת טין (השם המקוצר של גבירתנו מלפני הטין) בכיכר העיר העתיקה משקפת את התהפוכות שעברו על פראג בפרט וצ'כיה בכלל.

קתדרלת טין בכיכר העיר העתיקה בפראג
קתדרלת טין בכיכר העיר העתיקה בפראג

למשל, היא נבנתה במאה ה-11 בסגנון רומנסקי כדי לשרת את הסוחרים הזרים שהגיעו לאזור, אבל ב-1256 הוחלפה בכנסייה בסגנון אדריכלי גותי.

עד היום הקתדרלה נחשבת לאחד מהמבנים שמסמלים את הסגנון הגותי מבחינה אדריכלית, כאשר דוגמה לכך ניתן לראות בכניסה הדרומית שכוללת תבליט שמתאר את צליבת ישו.


תכנון טיולים באנר

עם זאת, הכנסייה הנוכחית נבנתה רק במאה ה-14 והושפעה בין השאר מעבודתו של פיטר פארלר (ההוא מקתדרלת ויטוס הקדוש).

airalo ad

הקתדרלה שעוצבה באש

במאה ה-15 הקתדרלה עברה יחד עם כל פראג לשליטת ההוסיטים (תנועה דתית צ'כית שהתבססה על משנתו של יאן הוס שהועלה על המוקד) ושימשה כמקום מושבו של הארכיבישוף העירוני, למרות שהבנייה של הגג ו-18 הצריחים לא הושלמה.

עם השלמת הגג הוצב בו גביע ענק ששימש כסמלם של ההוסיטים, כך שהיא שימשה כאחד מבסיסי הפעולה של הרפורמיסטים באמונה הנוצרית וכמעוז ההוסיטים בעיר.

לאחר שאלו הפסידו בקרב על ההר הלבן (אחד הקרבות המוקדמים במלחמת 30 השנים) הקתדרלה עברה לידיים קתוליות. המשמעות היא שהגביע הומס ושימש לצורך בניית השרביט בפסל המוזהב של מריה הקדושה.

ב-1679 הקתדרלה נפגעה מברק שגרם לשריפת הקמרונות הייחודיים שלה, מה שהביא להחלפתם בקמרונות בסגנון אדריכלות הבארוק. הכנסייה לא הפסיקה למשוך אש (תרתי משמע) ובמלחמת העולם השנייה היא הופצצה כמו מקומות אחרים בעיר.

העובדה שבמקום עיטורים, פסלים, מזבחים, מעברים תת-קרקעיים, בימת מטיף מיוחדת במינה מהמאה ה-15 ועוד אלמנטים הופכים אותה לאתר חובה לחובבי אדריכלות, הן ביום והן בלילה כאשר היא מוארת בזרקורים ובאורות שמופנים אליה מכיוונים שונים.

קתדרלת טין בלילה
קתדרלת טין בלילה

יורדת מגדולתה אבל שומרת על מעמדה

עם זאת (ואולי בגלל זה) הקתדרלה חדלה לשמש כמשכן הבישוף עם בנייתה של קתדרלת ויטוס הקדוש. למרות זאת הכנסייה בהחלט שמרה על מעמדה.

למשל, העבודה שנמצא בה העוגב העתיק ביותר בפראג (שנחשב לאחד מהמייצגים הטובים שיותר של עוגבים אירופאים מהמאה ה-17) הופכת אותה למוקד עלייה לרגל של מוזיקאים. האגדה מספרת שאפילו מוצרט ניגן בו לפעמים.

וכמו בכל בניין עתיק גם לקתדרלת טין נקשרו סיפורים שלא ברור הקשר שלהם למציאות. למשל, יש כאלו שטוענים שהצריחים המפורסמים של הכנסייה (במיוחד השניים שמתנשאים לגובה 80 מטר וששולטים על קו הרקיע העירוני) שימשו השראה לסמל המפורסם של חברת דיסני.

לעומתם יש כאלו שמאמינים שבמקום מוחבאים אוצרות, שמתהלכות בה רוחות רפאים ושהאסטרונום הנודע ברהה נקבר בה עם אפו התותב המוזהב.

עם זאת, דבר אחד בטוח – המגדלים של הקתדרלה הם המקום הכי טוב לתצפת על כיכר העיר העתיקה של פראג. כי עם כל הכבוד לתהפוכות הזמן (ויש כבוד…) היופי של פראג אף פעם לא משתנה.

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן