לצאת מהקופסה – הקוביזם בפראג וארמון אדריה כדוגמה

כולם כבר יודעים שפראג היא העיר הכי יפה בעולם, אלא לא כולם יודעים שהיא העיר היחידה בעולם שבה ניתן ליהנות מאדריכלות קוביסטית. בפראג יש 15 בניינים קוביסטיים ובצ'כיה כולה 27, כך שמי שמתעניין בסגנון הזה חייב להגיע לכאן.

בניין קוביסטי בפראג
בניין קוביסטי בפראג

הקוביזם אמנם נחשב לסגנון אמנותי אוונגרדי, אבל הוא כבש את המערב בסערה בתחילת המאה ה-20 ואיתו את צ'כיה.

הקוביזם משנה את הפרדיגמה של צפייה באובייקט כלשהו מנקודת מבט אחת ויחידה בצורה מהפכנית: הוא מפרק את האובייקט לגורמיו השונים ומציג כל אחד מהם מנקודות מבט שונות, כך שנוצרות בו-זמנית מספר נקודות להסתכלות על אותו אובייקט.


תכנון טיולים באנר

airalo ad

המשמעות היא שפה פילוסופית שאמנם קיבלה השראה מפיסול פרימיטיבי (בעיקר מהחצי האי האיברי ומאפריקה), אבל בצ'כיה התאהבו בו במיוחד והוסיפו לו את הטאץ' שלהם.

הקוביזם הצ'כי

התוצאה היא שבמרכז העיר פראג יש כמה בניינים קוביסטיים מיוחדים במינם. גם אם אתם לא אדריכלים תוכלו לזהות אותם בקלות הודות לכמה מאפיינים: חזיתות ישרות עם זוויות חדות וכן דלתות וחלונות בקווים הנדסיים נקיים.

אחת הדוגמאות לקוביזם צ'כי הוא הבנק למסחר (Obchodni Banka)  שנמצא במרחק הליכה מכיכר הרפובליקה, מה שגורם לכך שהרבה אנשים נכנסים אליו בטעות מתוך מחשבה שמדובר במוזיאון אמנות.

בניין הבנק למסחר בפראג
בניין הבנק למסחר בפראג

עם זאת, במשך עשור שלם בין 1911 ל-1922 (ובעיקר בתקופת הרפובליקה ה-1) נוצר בצ'כיה סגנון קוביסטי מקומי בשם רונדו-קוביזם, קוביזם צ'כי או ארט-דקו צ'כי.

סגנון זה מאופיין בהכנסת צורות חדשות לקוביזם הקלאסי כמו עיגולים וחצאי עיגולים – אלמנטים ששואבים השראה מהמסורות הסלאביות הלאומיות שמופיעים גם בבניינים אחרים בעיר, למשל ארמון צ'רנין שהוקם דווקא בסגנון אדריכלי בארוקי.

בפראג נמצא גם מוזיאון קוביסטי ששוכן כמובן בבניין קוביסטי בשם "בית המדונה השחורה". המוזיאון משתרע על שלוש קומות וכולל פסלים, ציורים, רהיטים ואפילו כלי בית שנוצרו בצ'כיה בהשראת הקוביזם.

ארמון אדריה – קוביזם שיצא מדפי האגדות

עם זאת, הדוגמא הטובה מכל הייתה ונשארה ארמון אדריה ששולט על פינת רחוב שלמה, בעיקר כי פה לקחו את הקוביזם ברצינות גם מבחינת עיצוב הפנים.

הוכחה לכך הוא שעון של 24 שעות שמוקף בפסלי ברונזה שמייצגים את גלגל המזלות, הנברשות, הפסיפס מהשיש ואלמנטים נוספים שגורמים לו להיראות כאילו הוא יצא מסיפור אגדה.

יש כאלו שטוענים אפילו שהמקום מסוכן לבריות. פשוט היופי שלו מסיח את דעתם של הולכי הרגל ושל הנהגים. הפסלים הענקיים בחזית (5 מטר גובה ומשקל של 4 טון) לא ממש עוזרים.

ארמון אדריה בפראג
ארמון אדריה בפראג

הרבה בכלל מתבלבלים וחושבים שבגלל המגדלים המעוגלים והחיפוי הוורוד מדובר בארמון איטלקי מתקופת הרנסנס.

הארמון מסמל את הקשר בין העבר והעתיד. למשל, מכאן יצאו ב-24.11.1989 דובצ'ק והאוול לכיוון המרפסת של בניין Melantrich שם הפגינו סולידריות, כך שאפשר להגיד שכאן התחילה הלכה למעשה "מהפכת הקטיפה".

אז עם כל הכבוד לשאר המונומנטים הקוביסטיים בפראג רק ארמון אדריה גם עשה היסטוריה, מה שהופך אותו למקום המושלם שמשלב פילוסופיה עם אמנות והרבה ערך מוסף. בקיצור – עוד מקום שאסור לכם לפספס בביקור הבא שלכם בעיר

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן