בית הכנסת אלטנוישול


בית הכנסת אלטנוישול (בעברית: בית הכנסת ישן-חדש) שנבנה ב-1270 בפראג נחשב לאחד מבתי הכנסת העתיקים באירופה שעדיין פעילים.

למעשה, השם המקורי של בית הכנסת הוא "נוי שול" (בעברית: בית הכנסת החדש), אך עם הקמת בתי כנסת נוספים במאה ה-16 ועם הריסת בית הכנסת אלט שול (בעברית: בית הכנסת הישן), הוא זכה לשמו הנוכחי.

שם זה הוא מקור לאגדה ולפיה משמעות השם היא בכלל על-תנאי שול, כלומר בית כנסת שהוקם על תנאי. לשם זה שני הסברים אפשריים ואתם מוזמנים לבחור את האהוב עליכם:
1. בית הכנסת הוקם מאבני בית המקדש בירושלים והמצאותו בפראג היא על-תנאי, כלומר עד שיבוא המשיח והאבנים יוחזרו לירושלים
2. בית הכנסת נמצא בפראג על תנאי עד שיבוא המשיח וייבנה מחדש בית המקדש. הסבר זה מבוסס על אמרת חז"ל לפיה"בתי-כנסיות בחו"ל – על תנאי הם עומדים"


תכנון טיולים באנר

ועד שיבוא המשיח אתם מוזמנים לבקר בבית הכנסת ולהתרשם מיופיו, למשל מאלמנטים מסורתיים, כמו עזרת נשים שבה יושבות הנשים בנפרד מהגברים בהיקף של בית הכנסת ומאזינות לתפילה באמצעות פתחים צרים, הנמכה של רצפת האולם המרכזי ממפלס שאר הבניין ו-12 חלונות המייצגים את שבטי ישראל ועוד.

airalo ad

https://www.youtube.com/watch?v=llZ0IK-9DgQ
אלמנט אסתטי וייחודי נוסף של בית הכנסת הוא הכתובות שנמצאות בקירותיו:
• בצד המזרחי (כותל המזרח) – האותיות שייל"ת שהן ראשי תיבות של "שיויתי ה' לנגדי תמיד" והאותיות דלמא"ע – ראשי תיבות של המשפט "דע לפני מי אתה עומד"
• בצד המערבי – האותיות גה"א ו-ימ"ה שמרכיבות ביחד את המשפט "גדול העונה אמן יותר מן המברך"

כמו כן, בקירות בית הכנסת רשומות כתובות נוספות : סמו"ט שהן ראשי תיבות של "סור מרע ועשה טוב" ואטלי"ס – ראשי תיבות של "אך טוב לישראל סלה".

בית הכנסת זכה לתהילת עולם הודות לעובדה שבו התחיל השימוש במגן דוד כסמל יהודי ואגדה שמספרת שמלאכים בדמות יונים הצילו אותו משריפה. אבל יותר מהכל בית הכנסת נודע בגלל אגדת הגולם שיש המאמינים שקבור עד היום בעליית הגג שלו.

האם הוא פה?

בבית הכנסת גם הונהגו מנהגים ייחודיים שאומצו מאוחר יותר ע"י קהילות יהודיות ברחבי העולם, למשל אמירת "מזמור שיר ליום השבת" פעמיים. מי שהנהיג זאת היה המהר"ל מפראג ועד היום מושבו בקדמת בית הכנסת שמור לו.

עדות להשפעה של בית הכנסת על העולם היהודי היא עובדה אחת – הספר אלטנוילנד של הרצל נקרא כך בהשראת בית הכנסת ובמילותיו של הרצל עצמו : " היום באומניבוס בנסיעתי… עלה במוחי השם של רומן ציון שלי אלטנוילנד. הסתמכות על שם בית הכנסת בפראג אלטנוישול… זה יהיה שם מפורסם"

בית הכנסת פתוח בימים ראשון-חמישי בשעות 09:00-17:00 (בעונת התיירות עד 18:00) ובימי שישי עד שעה לפני כניסת השבת.

שימו לב שהכניסה לבית הכנסת כרוכה בתשלום, אך ניתן להצטרף לתפילות שמתקיימות במקום לאחר תיאום מראש עם הקהילה היהודית. והמלצה מאיתנו: אל תפספסו את שעון הקיר הסמוך לבית הכנסת שמשתמש בספרות עבריות ונע מימין לשמאל.

איפה נמצא הגולם מפראג?

לפי האגדה הגולם מפראג נמצא בעליית הגג של בית הכנסת אלטנוישול. הסיבה לכך היא שזהו היה בית הכנסת של המהר"ל מפראג, האיש שנקשר לסיפור הגולם.

מתי נבנה בית הכנסת אלטנוישול בפראג?

בית הכנסת אלטנוישול בפראג נבנה בשנת 1270, מה שהופך אותו לבית הכנסת העתיק בעולם שעדיין פעיל.

מה החשיבות של בית הכנסת אלטנוישול בפראג מבחינת ההיסטוריה היהודית?

לבית הכנסת אלטנוישול בפראג שמור מקום של כבוד בהיסטוריה היהודית מסיבה אחת – כאן התחיל השימוש במגן דוד כסמל יהודי.

האם ניתן להצטרף לתפילות בבית הכנסת אלטנוישול בפראג?

כן. ניתן ומומלץ להצטרף לתפילות שנערכות בבית הכנסת אלטנוישול בפראג, אך יש לתאם זאת מראש עם הקהילה היהודית המקומית.

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן