כל מה שאתם צריכים לדעת על חגיגות ה- 100 לצ'כיה

ע"י

בקטגוריית:
צ'כיה חוגגת 100 ואתם מוזמנים ליומולדת
צ'כיה חוגגת 100 ואתם מוזמנים ליומולדת

אם אתם מתכננים טיסה לצ'כיה בקרוב כדאי שתזדרזו וזאת מסיבה אחת – חגיגות 100 השנה למדינה מסתיימות רשמית ב-28.10. אמנם החגיגות בפראג התחילו ב-28.9 עם הורדת הלוט מעל השחזור של השעון האסטרונומי, אבל יש לכם הזדמנות להצטרף לפינאלה בדמות פתיחת המוזיאון הלאומי בכיכר ואצלב ב-28.10, התאריך שבו נחגג יומו של ואצלב הקדוש ושנחשב לחג לאומי.

ו"רגע לפני" כלומר ב-27.10 יתקיימו קונצרטים בשלוש במות שונות ברחבי העיר (כיכר הרפובליקה, כיכר העיר העתיקה וכיכר ואצלב) ותהלוכה של סטודנטים. בקיצור – הולך להיות שמח ואנחנו בטוחים שבצ'כיה כמו בצ'כיה הבירה תזרום כמים. אנחנו מזמינים אתכם להצטרף למסע קצר בהיסטוריה הצ'כית כולל מקומות שכדאי לכם לבקר בהם, כך שהחגיגה תהיה שלמה גם מבחינתכם. אז למה שלא תארזו מזוודות ותהדקו חגורות כבר עכשיו?

שכנים, סיפור אהבה

לפני 100 שנה בדיוק כלומר ב-28.10.2018 הוקמה הרפובליקה הצ'כוסלובקית, כך שהרצון לעצמאות משותפת של העם הסלובקי והעם הצ'כי הפך למציאות בשטח. במהלך 100 השנים האחרונות רפובליקה זו הייתה עדה לאירועים היסטוריים שונים, למשל התנתקות סלובקיה מהרפובליקה בשנים 1938-9, אבל כולם מן הסתם זוכרים בעיקר את "האביב של פראג" בשנת 1968.


תכנון טיולים באנר

airalo ad

אמנם ההתקוממות העממית כנגד השלטון הקומוניסטי דוכאה בכוח, אבל יש בכך עדות לרוח החופש והדמוקרטיה של תושבי צ'כוסלובקיה. יש כאלו שרואים בו אבן דרך נוספת – תחילת הסוף של צ'כוסלובקיה כישות מדינית שכללה את צ'כיה וסלובקיה. למעשה, החל מ-1.1.1969 הוקמו באופן רשמי שתי מדינות נפרדות תחת היישות המשותפת, כך שהדרך ל"מהפכת הקטיפה" הייתה קצרה. אמנם זה לקח עוד כמה שנים אבל הזרע כבר נזרע…

"מהפכת הקטיפה" ב-1992 הביאה לחלוקה בדרכי שלום של צ'כוסלובקיה לצ'כיה ולסלובקיה החל מ-1.1.1993. אמנם יש כאלו שראו בכך פרידה עצובה אבל מכיוון שהחלוקה התרחשה בצורה תרבותית ושלווה– נוצרו שתי מדינות ריבוניות שמוכיחות לעולם כולו שאפשר גם להיפרד כידידים. ואגב, הדיונים הראשוניים התקיימו בוילה טוגנדהט בברנו – מקום שבהחלט שווה ביקור גם בלי קשר.

על מה כל החגיגה?

הקרדיט הגדול ביותר להקמת הרפובליקה הצ'כוסלובקית מגיע לתומאס מסריק, פילוסוף, מחנך ומדינאי גדול באמת. ואם אתם רוצים להתחקות אחר צעדיו, אין קל מזה כי בצ'כיה יש מספר אתרים שמספרים את ההיסטוריה שלו. אתם יכולים לבקר בכפר הולדתו Hodonín, לראות את השיפוצים שערך במבצר פראג בעת שכיהן כנשיא הרפובליקה ואפילו לבקר ב-Lány -הכפר ששימש כבית הקיץ שלו ושבו נפטר, כך שאתם יכולים לבקר בקברו ובמוזיאון לזכרו במקום.

בית העלמין ב- Lany
בית העלמין ב- Lany

אחד האלמנטים החשובים ביותר בהקמת הרפובליקה הצ'כית הייתה הקמת הצבא הצ'כוסלובקי – צבא שאמנם נוצר מחוץ למדינה (בעיקר ברוסיה, צרפת ואיטליה) במהלך מלחמת העולם הראשונה, אך לקח חלק בסכסוכים טריטוריאליים רבים וסיפק אנשים לכוחות הביטחון הצ'כוסלובקיים כמו המודיעין הצ'כי, משמר טירת פראג ועוד. אתם כמובן יכולים להיווכח במקצועיות שלו בעצמכם – פשוט הגיעו לטקס חילופי המשמר שנערך כל יום ב-12:00 במצודת פראג.

ואם אתם רוצים לתת כבוד לצבא שלא בליווי תזמורת ונגינת חצוצרות כמו בחילופי המשמר, בטח תשמחו לדעת בפראג יש אנדרטות שונות שבהם ניתן לחלוק כבוד באופן אישי, למשל אנדרטה בסגנון קוביסטי ברחוב Na Poříčí בפראג, מוזיאון הרכבת שמספר את קורותיו של הצבא הצ'כוסלובקי ברכבת הטרנס-אטלנטית, אנדרטה ב-Vítkov ועוד – כולם כמובן שווים ביקור כך שהבחירה ביניהם קשה.

זכוכית, מכוניות, פלדה, נעליים וכמובן בירה

עם זאת, הרפובליקה הצ'כוסלובקית הייתה יותר מצבא. למעשה, הודות לשימוש בזכוכית בארכיטקטורה בתקופה שבין מלחמות העולם עלה הביקוש לזכוכית הצ'כית – מה שהביא להקמת מפעל לזכוכית ב-Železný Brod ב-1920. ובטח תשמחו לדעת שאתם יכולים ליהנות מזכוכית זו גם היום הודות למוזיאונים שונים, למשל המוזיאונים של היצרנים Kamenický Šenov, Nový Bor, Jablonec  ו- Nisou.

תעשייה צ'כית נוספת שנוסדה בשנים אלו היא מפעל המכוניות סקודה שאמנם התחילה ב-1925, אבל נחשבת כיום לאחד המותגים הצ'כים הבולטים והמפורסמים בעולם ולאחד ממפעלי הרכב הגדולים. אנחנו ממליצים לבקר במוזיאון סקודה ב-Mladá Boleslav שמשתרע על 1800 מ"ר ושכולל מסלול מירוצים, מכוניות עתיקות ואת הפיתוחים האחרונים בתחום הרכב. ולחשוב שהכל התחיל בתור סדנה לייצור אופניים…

האמת היא שהודות לגודל המפעל מצפה לכם הנאה רבה אבל גם הליכה מרובה, כך שאתם פשוט חייבים להצטייד בנעליים טובות ובמילים אחרות – בנעלי המותג הצ'כי Baťa שמיוצרות ב- Zlín. במקום כמובן מוזיאון שבו ניתן לבקר ולהכיר מקרוב את ההיסטוריה של הנעליים שעשו היסטוריה. ואגב, אחד העובדים במפעל היה אמיל זאטופק המפורסם כך שמדובר בגאווה לאומית כפולה.

תעשייה צ'כית אחרת שאתם בטח מכירים היא תעשיית הבירה וגם פה יש לנו מוזיאון – מוזיאון הכשות בעיר Žatec. ורק שתדעו, כשות היא המרכיב העיקרי בבירה כך שבלעדיה אין בירה ובמילים אחרות – זהו הלכה למעשה הבסיס לתעשיית הבירה הצ'כית המפורסמת ולפרדוקס הצ'כי שבו הבירה זולה ממים. ובטח תשמחו לדעת שההגעה למקום מצריכה רק כשעה וחצי נסיעה מפראג.

ואיך אפשר בלי להזכיר את הלב הפועם של כלכלת המדינה שהיא תעשיית הפלדה? אנחנו ממליצים להגיע לאוסטרבה ולבקר במכרה פלדה מימי הביניים שמהווה גלריה תת קרקעית. בגלריה זו תוכלו לחוות באופן אישי את תחושותיו של כורה פלדה, לראות את חדרי ההלבשה הישנים ואפילו לשתות קפה בתנור פיצוץ ישן שעשה הסבה לבית קפה. והסירו דאגה מלבכם – אמנם תעשיית הפלדה הצ'כית היא לא מה שהייתה פעם אבל החוויה במקום בהחלט מודרנית.

בתוך מכרה הפלדה באוסטרבה
בתוך מכרה הפלדה באוסטרבה

אין חגיגה בלי עוגה?

האמת היא שחגיגות 100 השנים לצ'כיה (שנקראות Společné století) כוללות יותר מ-350 אירועים שונים ברחבי המדינה, כך שאין הרבה סיכוי שתהיו בצ'כיה ותפספסו אירוע כלשהו: תערוכות, קונצרטים ועוד. אנחנו לא סגורים על העוגה, אבל אתם יכולים להסיר דאגה מלבכם כי החגיגות הן א-פוליטיות ומתקיימות לא רק בפראג, למרות שהיא מוקד החגיגות מעצם היותה עיר הבירה.

למעשה, בפראג יתקיימו החגיגות הרבות ביותר שיכללו בין השאר שחזור של סצינות מההיסטוריה הצ'כית, סיורים במקומות לא מוכרים שקשורים להיסטוריה של העיר והמדינה, ראלי של מכוניות עתיקות ועוד. עם זאת, מדובר בפרויקט לאומי כך שאל תופתעו לראות ידוענים מתחומי התרבות, הספורט והמדע הצ'כיים שמספרים על גאוותם הלאומית כצ'כיים ברדיו, בטלוויזיה ובשלטי חוצות.

למעשה, זהו שיתוף פעולה בין עיריית פראג, הטלוויזיה והרדיו הצ'כיים, הסנאט הצ'כי, האקדמיה למדעים הצ'כית וגופי ממשלה שונים לרבות משרד התרבות, הביטחון, החוץ, הפנים, החקלאות, החינוך ועוד. כדי למצוא את האירוע שקרוב לליבכם אנחנו ממליצים שתכנסו ל –spolecnestoleti.cz. זהו האתר הרשמי של החגיגות ובו אתם יכולים למצוא את מבוקשכם לפי פרמטרים שונים, למשל מיקום ותאריך, כלומר אירועים שמתקיימים היום, השבוע או החודש.

ואתם יכולים להסיר דאגה מלבכם, כי גם אם תגיעו גם אחרי סיום החגיגות אתם במקום הנכון וזאת מסיבה אחת – בצ'כיה תמיד יש מה לעשות. למשל, במוזיאון הלאומי החדש תוצג תערוכה חינמית עד סוף שנת 2018, בנמל התעופה ניתן להצטרף לטיולים מאחורי הקלעים של שדה התעופה ועוד. ובמילים אחרות – לצ'כיה יש סיבה טובה למסיבה ולכם אחלה תירוץ לטוס לשם בקרוב…

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

14 תגובות על “כל מה שאתם צריכים לדעת על חגיגות ה- 100 לצ'כיה”

  1. מעניין מאד.
    תודה.

    1. תמונת פרופיל של פראג בלוגר
      פראג בלוגר

      🙂

  2. האם בכל שנה חוגגים באותו תאריך בדיוק (התאריך המקורי) ?

    1. תמונת פרופיל של פראג בלוגר
      פראג בלוגר

      היי הילה. אכן כן, כל שנה ב-28.10 צ'כיה וגם סלובקיה לובשות חג אבל כמובן במימדים קטנים מאשר השנה

  3. ואוו,יש כאן כל כך הרבה מידע שימושי ומענין.
    בירתי בעיר לפני עשור. כנראה שזה הזמן לחזור לשם שוב..

    1. תמונת פרופיל של פראג בלוגר
      פראג בלוגר

      אנחנו בעד כמובן. ותודה רבה על הפרגון

  4. שמחה להכיר את הבלוג הזה נעה. יהי שימושי בקרוב.

    1. תמונת פרופיל של פראג בלוגר
      פראג בלוגר

      תודה רבה ונסיעה טובה 🙂

  5. פוסט מקיף ומעניין. עשית לי חשק להכיר תרבות ומדינה שעדיין לא יצא לי לבקר בה. תודה

    1. תמונת פרופיל של פראג בלוגר
      פראג בלוגר

      תודה רבה לך. שמחה שתרמתי ולו בקצת…

  6. מעניין! ונחמד לדעת שהחגיגות אינן פוליטיות, בניגוד למה שקורה אצלנו…

    1. תמונת פרופיל של פראג בלוגר
      פראג בלוגר

      תודה רבה ומסתבר שיש לנו עוד הרבה מה ללמוד מצ'כיה. אולי כשנהיה גם אנחנו בני מאה נתנהג אחרת…

  7. תמונת פרופיל של פראג בלוגר
    פראג בלוגר

    תודה לך בנצי. אני יודעת שהבלוג קצת ארוך ומתיש אבל אני חושבת שהוא בהחלט מחכים ושווה קריאה

  8. תודה נעה. מרתק. שמרתי לי גם לצורך קריאה נוספת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן