לכל רחוב יש שם גם בפראג

תיירים בפראג 1

עיריית פראג 1 מתכננת להציב שלטים כחולים לצד השלטים האדומים שעליהם מצוינים שמות הרחובות. השלטים החדשים יוצבו ברחבי הרובע כולל ב-Staré Město, הרובע היהודי וכן מצידו השני של נהר הולטאבה באזור מאלה סטרנה ושכונת Hradčany ליד טירת פראג.

השלטים החדשים יכללו הסברים על שמות הרחובות ועד כה העירייה בחרה 73 רחובות לפרויקט. מטבע הדברים, רוב הרחובות ברובע נקראים על שמם של צ'כים מפורסמים, למשל František  Palacký ו– Josef Jungmann (שניהם ממנהיגי המהפכה הלאומית במאה ה-19), המשורר Jan Neruda ועוד.

אבל איך נקראו הרחובות לפני מאה שנה, כאשר הגרמנית הייתה השפה השולטת בפראג? או במאות עברו? מדוע שמות מסוימים נשארו, ומה מקורם? Antonín Ederer, ארכיונאי בדימוס וכרוניקן של פראג שכתב תריסר ספרים בנושא, נקרא להשאיל את מומחיותו לפרויקט החדש המסביר כיצד הרחובות בפראג 1 קיבלו את שמם.


תכנון טיולים באנר

בהתחקותו אחר ההיסטוריה של שמות הרחובות הוא נעזר במקורות היסטוריים שונים, למשל עבודתו מלפני כמאה שנה של הארכיונאי František Ruth ויצירותיו של Karel Jaromír Erben, פולקלוריסט ומשורר.

airalo ad

Antonín Ederer שכתב את רוב הטקסטים שיופיעו בשלטי ההסבר נותן דוגמה. למשל, האמינו שהשם של רחוב Vodičkova הוא שיבוש של המילה "רחוב המים" מלפני כ-500 שנה, אבל זה כנראה לא נכון

הוא מסביר: "שמות הרחובות היו בגרמנית בכל תקופת שלטונה של מריה תרזה ואחריה. השימוש בצ'כית לא התחיל לפני המאה ה -19. לכן, לא הגיוני ש- Wasserstraße בגרמנית הפך ל- Vodní או ל- Vodnická. האמת היא ששם הרחוב נושא את שמו של Mr. Vodička, שוחט עשיר שהתגורר בבית מספר 699 ברחוב זה.

לוחות ההסבר הכחולים יותקנו כנראה באביב 2021 והמקומיים טוענים שזה לא מקרי. זו התקופה האידיאלית לעריכת פיקניק באי קאמפה, מקום שקיבל את שמו מהשדה שעליו הקימו חיילים ספרדים מחנה במאה ה-17. (קאמפה בספרדית משמעו שדה).

ואגב, בעיריית פראג מודעים לכך ששטח הפנים של השלטים לא תמיד מספיק לתיאור כל המידע. הם מצאו לכך פתרון – כל אחד מהשלטים יכלול קוד QR שסריקתו באמצעות הטלפון תאפשר לקבל את המידע המלא.

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

4 תגובות על “לכל רחוב יש שם גם בפראג”

  1. תמונת פרופיל של ענבל טור-שלום
    ענבל טור-שלום

    קצר וקולע! תמיד מעניין אותי מה היה פעם. אהבתי 🙂

    1. תמונת פרופיל של פראג בלוגר
      פראג בלוגר

      גם אותי. זאת בדיוק הסיבה שכתבתי את הפוסט

  2. תמונת פרופיל של פראג בלוגר
    פראג בלוגר

    תודה רבה דנה. מקווים שנחזור לשם בקרוב

  3. פראג היפה כייף תמיד לגלות עוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן