השעון האסטרונומי בפראג מגלה את סודותיו

הסודות של השעון האסטרונומי בפראג נחשפים

זוכרים שסיפרנו לכם על השיפוצים שנערכים בימים אלו בשעון האסטרונומי בפראג? אולי תשמחו לדעת שבמסגרת השיפוצים התגלו סודות עתיקים בדמות חפצים שהונחו בקרביו בעבר, למשל פסלי אבן קטנים של בעלי חיים (כלב וינשוף) ומכתב מוסתר בפסל של  St. Thomas. מסתבר שלשעון האסטרונומי העתיק בעולם שעדיין עובד יש סודות שהן מעבר לידע אסטרונומי ולמדידת השעה.

אולי תופתעו לדעת, אבל גילוי הסודות עשה שימוש בשיטות מודרניות למרות שמדובר בשעון האסטרונומי השלישי העתיק ביותר בעולם. הפסל של St. Thomas היה כבד יותר משל פסלי השליחים האחרים, לכן הוחלט להעביר אותו במכשירי רנטגן כדי לגלות למה. התשובה גילתה כאמור מכתב אבל זו רק ההתחלה…

המומחים מאמינים שהמכתב הושאר במקום ע"י Vojtech Sucharda, האיש שהיה אחראי על שיפוץ השעון בשנת 1946 ועל הוספתם של מנגנונים מודרנים. במכתב הוא מתלונן על תנאי העבודה תחת השלטון הקומוניסטי, מתאר את תוכניותיו הנרחבות יותר לשיפוץ השעון האסטרונומי (שלא בוצעו מעולם) ובעיקר – משבח את היופי של השעון האסטרונומי ואת הערך ההיסטורי שלו.


תכנון טיולים באנר

לעומת זאת, מאמינים שפסלי האבן של בעלי החיים עתיקים יותר וכנראה הונחו במקום במאה ה-15. ואלו לא הסודות הראשונים של השעון כי נקשרו לו אגדות אורבניות רבות שמופיעות בסרטון, למשל שהעיר תסבול במידה והשעון יתקלקל ואנחנו חושבים שזה דווקא נכון, למשל במהלך מלחמת העולם ה-2 השעון נפגע בשריפה והעיר (כמו צ'כיה כולה) סבלה מנחת זרועו של הכובש הנאצי.

airalo ad

https://www.youtube.com/watch?v=aJqaxFoTnz8

בכל מקרה, השיפוץ נמשך והמשפצים מקווים לגלות סודות נוספים עד ה-8.7.18, התאריך שבו אמור להסתיים השיפוץ והשעון אמור לחזור לפעילות תקינה – תצוגת בובות כל שעה עגולה מ-09:00-21:00 ומדידת הזמן ע"פ זמן גריניץ', זמן צ'כיה וזמן הכוכבים. וכמובן אם אתם מעוניינים לראות את בובות השליחים בפעולה עליכם להגיע למקום ב-12:00, הזמן היחיד שבו כל בובות השעון פועלות.

במסגרת השיפוץ השעון אמור להיבנות מחדש ע"פ המנגנונים המקוריים שלו משנת 1860, כך שהמנגנונים שהוספו לו ב-1946 יוסרו לחלוטין. ואל תקלו בכך ראש- מדובר במלאכה מורכבת שמצריכה קטלוג של כל חלקי השעון שנבנה ב-1410. לא פלא שמעריכים שהשיפוץ יעלה כ-7.4 מיליון קרונות צ'כיות, מתוכם כ-2 מיליון קרונות שיוקדשו לייצור מחדש של לוח השנה, צביעת השעון ותיקון הדלתות שלו.

אולי תופתעו לדעת אבל זו לא הפעם הראשונה שהשעון עובר שיפוצים ותיקונים :  השעון עוצב מחדש פעמיים (ב-1490 ובשנים 1552-7) ושופץ 6 פעמים : ב-1861-5 השיפוצים כללו את הוספת התרנגול ואת שיפור הדיוק של השעון, ב-1912, בשנים 1945-8 לאחר שהוא נפגע בשריפה במלחמת העולם השנייה, בשנת 1979 השיפוצים כללו תיקוני צבע ועיצוב, בשנים 1984-6 ולאחרונה ב-2005 אז תוקנו חלק מהפסלים במפלס התחתון.

https://www.youtube.com/watch?v=tZ9R_U3k-hQ

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן