השעון האסטרונומי בפראג – הסבר מקיף ומפורט

השעון האסטרונומי בפראג

הידעתם? השעון האסטרונומי בפראג הוא השעון העתיק בעולם שעדיין עובד. השעון הוצב בכיכר סטורמסצקה בחזית בית העירייה הישן ב-9.10.1410 ועדיין כוחו במותניו. אמנם השעון היה מקולקל במשך שנים אבל על כך נרחיב בהמשך.

המנגנון של השעון מורכב מכמה חלקים

  • חוגה – מציגה את מצב השמש והירח בשמיים
  • לוח שנה – מציג את עונות השנה
  • פסלים – מסמלים תכונות שונות, למשל שלד שמסמל את המוות, קמצן עם שק מטבעות שמסמל את רדיפת הבצע, טורקי שמסמל את הכופרים אויבי הכנסיה ועוד.
  • תצוגת בובות – כוללת את 12 השליחים של ישו, היסטוריון, מלאך, אסטרונום, פילוסוף ותרנגול זהב. הפסלים והבובות הוספו לשעון במאה ה-17 אבל מהות השעון הייתה ונשארה השעה.

השעון מודד 3 סוגי זמן שונים: זמן גריניץ', זמן לפי השעון הצ'כי הישן וזמן כוכבי. השעון מראה גם את גרמי השמים הנוכחיים כולל המזל האסטרולוגי הרלוונטי. בסיכומו של דבר השעון מראה את השעה, את החודש ואת השנה.

השעון מצלצל כל שעה עגולה מ-09:00-21:00 וכולל מופע בחמישה שלבים:


תכנון טיולים באנר
  • שלב ראשון -פעמוני השעון מדנדנים
  • שלב שני – הפסלים יוצאים לדרכם מסביב לשעון באופן קינטי, כלומר השלד מדנדן בפעמון, הקמצן מנופף בשק הכסף, הטורקי אף הוא מנענע בראשו והיוהרה מתבוננת במראה שהיא אוחזת בידה.
  • שלב שלישי – בצד התחתון של השעון מופיעים ההיסטוריון, המלאך, האסטרונום והפילוסוף.
  • שלב רביעי – החלונות מעל לשעון נפתחים ו-12 השליחים של ישו נעים במעגל (בשעה 12:00 בלבד).
  • שלב חמישי – קרקורו של תרנגול הזהב. לפי אגדה אורבנית אחת (יש עוד ומיד נפרט על כך), הקרקור הראשון של הבוקר מגרש מהעיר את הרוחות הרעות שחדרו אליה בלילה.


airalo ad

הידעתם 2?

השעון הוא מקורן של אגדות אורבניות שונות. לפי אגדה אחת השעון מצא חן בעיני עיריית פראג והיא ביקשה למנוע חקויים. הפתרון שנמצא היא לעוור את יאן רוז' שבנה את השעון . הוא כתגובה גרם למנגנון השעון להתקלקל והביא להשבתתו במשך שנים ארוכות

אגדה אחרת טוענת שבמידה והשעון יתקלקל העיר כולה תסבול מכך. אנחנו לא בטוחים שזוהי רק אגדה, כי במלחמת העולם השניה בניין העירייה נשרף והשעון ניזוק. למעשה, השעון תוקן רק ב-1948 ועד אז סבלה העיר מנחת זרועו של הכובש הנאצי.

בכל מקרה, צפייה בשעון האסטרונומי נחשבת לאטרקציית חובה לכל המבקרים בפראג, במיוחד בשעה 12:00 שאז יוצאות לדרכן כל בובות השליחים. אנחנו ממליצים להתמקם באחת ממסעדות הכיכר, לצפות משם במופע ולסיים אותו בארוחה צ'כית אותנטית.

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן