חובבי שופינג, אוכל טוב ואדריכלות? תכירו את Česká street בעיר ברנו

ע"י

בקטגוריית: ,
Ceska Street בברנו

בהמשך להמלצות שלנו (ולא רק שלנו) על העיר ברנו, הנה אטרקציה נוספות שאסור לכם לפספס כשאתם מגיעים לעיר.

ולא, אנחנו לא מדברים על המוזיאון הטכנולוגי (כי כבר כתבנו עליו כאן), על מוזיאון הגולגולות (עליו כתבנו כאן), לא על מוזיאון גרגור מנדל או וילה טוגנדהאט (עליהם כתבנו כאן), אלא על מקום אחר

מדובר במקום שאף חובב שופינג, אוכל טוב ואדריכלות לא יכול להרשות לעצמו להפסיד -מדרחוב ברנו או בשמו הנוסף רחוב צ'סקה (Česká street)


תכנון טיולים באנר

Česká street – להחזיר עטרה ליושנה

האזכור הראשון של הרחוב הוא מהמאה ה-14, אז הוא נקרא Laetová שנגזר מהמילה הלטינית laetus שמשמעה עליז או שמח.

airalo ad

במאה ה-17 הרחוב קיבל את השמות Nová (שמשמעו חדש) או Přední Veselá כי הוא היה החלק החדש של רחוב Vesela

ב-1867 שונה שוב שם הרחוב והפעם ל- Rudolfovi או Rudolfsgasse ע"ש רודולף, נסיך הכתר האוסטרי ובנו של הקיסר פרנץ יוזף הראשון

שם הרחוב הנוכחי Česká street הוא משנת 1918 (צ'סקה שמשמעו בעברית צ'כיה) נובע מהעובדה שרחוב זה היה המרכז לחיי התרבות הצ'כיים בעיר בעבר (בעיקר בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20), כך שבעצם מדובר בהחזרת עטרה ליושנה.

אחת החנויות המפורסמות ביותר ברחוב הייתה חנות הספרים של Josef Barvič, חנות הספרים הוותיקה ביותר בעיר וכנראה גם הגדולה מכולן. אגב, בעיר עושים לו הרבה כבוד ואפילו קראו רחוב על שמו.

Česká street – לא רק קניות

כיום ברחוב שאורכו כ-400 מטר יש חנויות של מותגים בינלאומיים, שפע של מסעדות  ובו נערך שוק חג המולד הגדול בעיר, אבל הוא לא רק קניות איכותיות אלא גם ארכיטקטורה מרתקת. למשל:

  • מלון Avion שנבנה ע"י האדריכל Bohuslav Fuchs . המלון נחשב לאחד המלונות הצרים באירופה (רוחב של 8 מטר בלבד) והוא אחד מ-2 המונומנטים התרבותיים של העיר (השני אגב הוא וילה טוגנהאט). מלונות נוספים בברנו יש כאן.
  • הבניין הפינתי Convalaria שעוצב ע"י Oskar Poříska , אדריכל שזכה 3 פעמים במדליית זהב לאדריכלות, שקיבל אות הצטיינות על עבודתו וזכה לאות הנצחה מטעם הועד העירוני לרגל 50 שנה לייסוד צ'כוסלובקיה. הבניין משמש היום כביתם של שני עיתונים שנמצאים בבעלותו של ראש ממשלת צ'כיה, אנדריי באביש :  
  • Lidové noviny –  היומון הצ'כי הוותיק ביותר והראשון שפרסם קריקטורות פוליטיות שכיום. בין הכותבים בעיתון היו קארל צ'אפק, תומאס מסריק ואדוארד בנש  
  • MF DNES – העיתון הצ'כי השני בגודלו.

הרחוב מוביל מכיכר החירות (náměstí Svobody שהיא הכיכר העירונית המרכזית) לכיכר קטנה עם שעון שמארחת את הפסל הקטן ביותר בברנו. (שימו לב לפינת אחד הבניינים). השעון בסוף הרחוב משמש כנקודת מפגש עבור מקומיים רבים, כך שאל תופתעו אם תוזמנו לכאן לפגישה …

ברחוב יש כאמור גם שפע של בתי עסק כמו חנות הכלבו וגנר (Vágner), אחת מחנויות כלי הכתיבה והציוד המשרדי הגדולות בצ'כיה, חנות הבגדים זארה, הפאב Stopkova plzeňská pivnice (אחד הפאבים המפורסמים בברנו) וחנות הכלבו Baťa שנחשבת לאנדרטה תרבותית צ'כית

חזית הפאב Stopkova plzeňská pivnice
חזית הפאב Stopkova plzeňská pivnice

ולמה אנחנו מספרים את כל זה?

כי עד היום, רחוב צ'סקה היה אחד הרחובות העירוניים שטרם שופץ אבל לא עוד. לאחר שנתיים של עבודות בנייה מתמשכות, הסתיים סוף סוף השיפוץ של החלק העליון של הרחוב.

קטע הרחוב באורך 60 מטר גרם לצרות לאלפי אזרחים של העיר השנייה בגודלה בצ'כיה, שכן רבים נאלצו לנווט מדי יום דרך מעברים תת-קרקעיים צרים ומכשולים זמניים אחרים ברחוב.  .

"כ-400 מטר של צינורות מים מ-1925 ו-1926 הוחלפו וכן 365 מטר של מערכת ביוב, אפילו משנת 1890", ציין Jakub Kožnárek, המנהל הכללי של מפעל המים של ברנו.

בסופו של דבר, השיפוץ החיוני הזה עלה כ-22% יותר ממה שהיה צריך, וכל הרחוב עדיין לא שופץ. בשנת 2023 אמורים להתחיל שיפוצים בשאר חלקי הרחוב שיחסמו שוב את נתיב הולכי הרגל, כך שאנחנו חושבים שבו הזדמנות מצוינת לטייל בברנו.

 כאן תוכלו להזמין מקומות לינה בברנו, רק אל תשכחו לשתף אותנו בחוויות שלכם מהעיר הכי מגניבה בצ'כיה. אז ניפגש בברנו?

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן