פתיחת הבית הצ'כי בירושלים היא רק ההתחלה…

ע"י

בקטגוריית:
נשיא צ'כיה מילוש זמאן

פתיחת הבית הצ'כי בירושלים ב-27.11.2018 היא השלב השני לקראת העברת שגרירות צ'כיה לבירת ישראל. בבית הצ'כי יתקיימו פעולות שונות בתחום התרבות, הכלכלה, התיירות והמדע של צ'כיה והוא נחנך בנוכחות נשיא צ'כיה, ראש ממשלת ישראל, שרים ובכירים משתי המדינות בתחומים אלו.

נשיא צ'כיה מילוש זמאן
נשיא צ'כיה מילוש זמאן

אמנם הסמכות להעברת השגרירות לירושלים אינה נתונה בידי נשיא צ'כיה אלא בידי הממשלה הצ'כית, אבל ראש הממשלה הצ'כית הסיר לאחרונה את התנגדותו לכך – מה שאומר שרוב הסיכויים שצ'כיה תחרוג מהמדיניות הרשמית של האיחוד האירופי ותעשה היסטוריה : המדינה הראשונה שתפתח שגרירות דה פקטו בירושלים.

השלב הראשון בהעברת השגרירות היה פתיחת קונסוליית כבוד של צ'כיה בירושלים במאי 2018 –שלב סמלי כי קונסול הכבוד דן פרופר הודיע שאין בכוונתו לעבור לירושלים. המשמעות היא שפתיחת הבית הצ'כי בירושלים במתחם הסינמטק היא הצעד המהותי ביותר לעבר היעד – העברת השגרירות לירושלים שתתרחש כנראה מתישהו במהלך 2019.


תכנון טיולים באנר

לחנוכת הבית הצ'כי בירושלים קדמה פגישה של נשיא צ'כיה עם נשיא מדינת ישראל, ראובן ריבלין. בפגישה זו אמר הנשיא הצ'כי ש"ישראל היא מדינתי השנייה" והרים שתי כוסיות יין (אחת עם יין אדום והשנייה עם יין לבן) בטענה: "הצבעים האלה הם סמל לפוליטיקה אבל היום רציתי לומר שיש כמה נושאים משותפים לימין ולשמאל ובניהם החברות בין המדינות. לכן בפעם הראשונה בחיי אני אקח את שתי הכוסות וארים לחיים".

airalo ad

גם במליאת הכנסת חזר נשיא צ'כיה על רוח הדברים ואמר :" ראש הממשלה נתניהו אמר שצ'כיה היא הידידה הכי טובה של ישראל באירופה. אני תוהה מדוע רק באירופה" והוסיף, "אני החבר הכי טוב של מדינת ישראל ו אתם יכולים רק לנחש מה יהיה הצעד השלישי שלי." הוא סיכם את נאומו במילים : "אני יהודי"

הנאומים בטקס

נשיא צ'כיה אמר בטקס חנוכת הבית הצ'כי: " אני מאמין שהביקור הבא שלי בישראל יהיה לרגל פתיחת שגרירות צ'כיה בישראל. החברות הקרובה בין שתי המדינות שלנו מגדילה את האור על פני האפלה".

לכך ענה ראש הממשלה נתניהו: " אתה אתגרת אותי אתמול, ובצדק. אמרתי שהרפובליקה הצ'כית היא ידידתה הטובה ביותר של ישראל באירופה. שאלת אותי מדוע רק באירופה. אז אני מתקן את עצמי, לישראל אין ידידה טובה יותר מהרפובליקה הצ'כית בחצי הזה של כדור הארץ" .

וגם : "אמרת קודם 'אני יהודי'. אלה הן לא מילים שבאות מהראש או מחישובים, הן באות מעומק הלב. איש באירופה אינו מבין בצורה כל כך ברורה ומיידית את מצבה של ישראל והאתגרים של ישראל – דמוקרטיה קטנה ומאוימת המתמודדת באומץ עם האתגר של סביבה לא דמוקרטית. וזה בלשון המעטה.

אתה מבין זאת. אבל אתה לא רק מבין זאת, אתה אומר את מה שבראשך ומה שעל לבך ואתה אומר את האמת." בהמשך אמר ראש הממשלה "לא נשכח לעולם איך תמכתם בנו בהקמת מדינתנו בהצבעה באו"ם יחד עם 33 מדינות. אבל אז המשכתם במעשים, לא רק במילים.

סיפקתם לנו את הנשק הנדרש להישרדותנו כשלא היה לנו נשק. היינו כמו דוד עם הקלע. אפילו דוד עם הקלע לא יכול להילחם בטנקים מטוסים וארטילריה. אתם הענקתם לנו קלעים טובים יותר. נלחמנו וניצחנו ואנו חבים לכם חוב עולמים.

עכשיו אנחנו עוברים על כל המעשים, עובדים אחד עם השני כדי לבנות עתיד יותר טוב, יותר בטוח ויותר משגשג עבור עמינו. אבל זה בא מהלב. והלב שלנו אסיר תודה, יותר מאסיר תודה. אנו מוקירים עמוקות את ידידותכם. עכשיו אנחנו בסוף נובמבר. ולכן אני מציע, בשנה הבאה בשגרירות צ'כיה בירושלים ובשנה הבאה בפראג ". לטענתו של ראש הממשלה יש כבר תאריך להעברת השגרירות

ויש התפתחויות…

ב-2.12.2020 צ'כיה הודיעה שהיא תפתח בירושלים משרד דיפלומטי – מה שהופך אותה למדינה השנייה באיחוד האירופי שעושה זאת אחרי הונגריה.

בניגוד ל"בית הצ'כי" שלא נשא כל סטטוס דיפלומטי, במשרד בירושלים יוצב דיפלומט קבוע ויינתנו בו שירותים קונסולריים. בישראל מאמינים שצעד זה יגרום למדינות אירופאיות נוספות ללכת בעקבות הונגריה וצ'כיה, כך שהטאבו האירופי על אי-הכרה בירושלים כבירת ישראל יישבר בקרוב. 

שר החוץ, גבי אשכנזי הודה לעמיתו הצ'כי תומס פטריצ'ק במילים חמות: "החלטת צ׳כיה על פתיחת משרד דיפלומטי בעיר ירושלים היא סימן לידידות האמיצה בין צ'כיה וישראל ולשותפות האסטרטגית בין המדינות. החלטה זו היא מסר ברור לכל מדינות העולם: ירושלים היא בירת העם היהודי ומדינת ישראל ותישאר בירתנו לנצח".

השר אשכנזי בירך גם את שגריר ישראל בצ'כיה על ההישג ואמר:" כולי תקווה כי נחנוך במהרה את הנציגות הצ'כית בירושלים ונראה את דגלי המדינות מתנוססים מעל משרדי הנציגויות בבירות שתי המדינות, כאות לידידות האמיצה ולשותפות האסטרטגית בין המדינות".

השגריר דניאל מרון אמר בתגובה: "זה רגע של אושר. מאמץ של שלוש שנים הביא את התוצאה. אנחנו בשגרירות לא הפסקנו לדבר על הנושא הזה בכל מפגש, שיחה עם הנשיא, ראש הממשלה, חברי פרלמנט וראיונות לתקשורת. אבל את הקרדיט צריך לתת לנשיא זאמן, שאותו אפשר להגדיר 'מגן ירושלים', שהיה הרוח החיה מאחורי הצעד במשך שנים, וגם לשר החוץ פטריצ'ק, שהיה לו את האומץ לקבל את ההחלטה".

שאלות ותשובות

איזה פעילויות מתקיימות בבית הצ'כי בירושלים?

בבית הצ'כי מתקיימות פעילויות שונות שונות בתחום התרבות, הכלכלה, התיירות והמדע של צ'כיה.

איפה נמצא הבית הצ'כי בירושלים?

הבית הצ'כי בירושלים נמצא במתחם הסינמטק. עוד פרטים במאמר.

האם צ'כיה מתכננת להעביר את שגרירותה מתל אביב לירושלים?

הסמכות להעברת השגרירות הצ'כית מתל אביב לירושלים נמצאת בידי הממשלה הצ'כית. ראש ממשלת צ'כיה אישר את המהלך, כך שהמשמעות היא שהעברת השגרירות לירושלים היא עניין של זמן…

האם צ'כיה נקטה באמצעים נוספים להעברת שגרירותה מתל אביב לירושלים?

כן. במאי 2018 נפתחה קונסוליית כבוד של צ'כיה בירושלים, כך שפתיחת הבית הצ'כי הוא הצעד השני בדרך להעברת השגרירות לירושלים.

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

10 תגובות על “פתיחת הבית הצ'כי בירושלים היא רק ההתחלה…”

  1. תמונת פרופיל של ענבל טור-שלום
    ענבל טור-שלום

    מעניין.

    1. תמונת פרופיל של פראג בלוגר
      פראג בלוגר

      🙂

  2. חדשות מרגשות!

    1. תמונת פרופיל של פראג בלוגר
      פראג בלוגר

      גם אני חשבתי ככה ולכן שיתפתי

  3. לא רבים יודעים על הקשרים ההיסטורים של צ'כיה וישראל. מהלך פוליטי מעניין מאוד.תודה על השיתוף.

    1. תמונת פרופיל של פראג בלוגר
      פראג בלוגר

      בהתחשב ביחסים ההדוקים שלנו עם צ'כיה זה הרבה יותר ממהלך פוליטי

  4. תמונת פרופיל של נעה כרמון
    נעה כרמון

    משמח שיש התקרבות ויחסים טובים בין שתי המדינות. מעניין לקרוא. תודה

    1. תמונת פרופיל של פראג בלוגר
      פראג בלוגר

      תודה נעה. מסתבר ובעיקר טוב לדעת שלא כל העולם נגדנו

  5. תמונת פרופיל של JOSSI STEINER

    VAZENY /A PREACTE ALE NA OBRAZKU JE AUTOMAT KLACNIKOV / CO BOLO DODANE V KRITICKEJ DOBE STATU IZRAEL JE PUSKA MAUZER / KTORA SA VYRABALA V CZ V BRNE . BOLA VELMI KVALITNA ZBRAN VTEJ DOBE . VIZRAELU MALA NAZOV CESKA PUSKA –

    1. תמונת פרופיל של פראג בלוגר
      פראג בלוגר

      Thank you. I removed the photo

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן