צ'כיה

ע"י

בקטגוריית:
גן העדן הצ'כי

חושבים שצ'כיה היא רק פראג? הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסה ולהכיר את צ'כיה האחרת. צ'כיה היא מדינה עם היסטוריה עשירה ומאחדת מסורות אמנותיות ותרבותיות שונות. בצ'כיה אלפי ארמונות, מבצרים וטירות שהוכרו ע"י אונסק"ו כאתרי מורשת עולמית, למשל קאטנה הורה, טלק, וצ'סקי קרומלוב.

לחשוב מחוץ לקופסה

למעשה, צ'כיה כמדינה היא יצירת מופת אמנותית והיא מחכה לכם אבל איך הכל התחיל?
צ'כיה כמדינה אמנם קיימת מ-1.1.1993 אבל היא הגלגול של צ'כוסלובקיה, מדינה שנוסדה עם התפרקות האימפריה האוסטרו-הונגרית אחרי מלה"ע ה-1 . צ'כוסלובקיה כללה את המדינות צ'כיה וסלובקיה של היום וצ'כיה נחשבת כהמשכה הטבעי משתי סיבות:
1. היא הייתה המדינה הדומיננטית מבחינה פוליטית וכלכלית מבין השתיים, מה שגרם להרגשת קיפוח מצד הסלובקים ומצד המיעוט הגרמני.
2. היא ולא סלובקיה אימצה לעצמה את הדגל וההמנון הצ'כוסלובקי.


תכנון טיולים באנר

הזהב השחור
בעבר צ'כיה הייתה ידועה הודות לשני מחצבים: מעיינות חמים ופחם. הפחם בצ'כיה נכרה כבר למעלה מ-120 שנה והכרייה נחשבה לפרנסה "גנטית", כלומר כזו שהתפרנסו ממנה משפחות שלמות ושהטכניקה הועברה מאב לבן לבחירתכם שתי עיירות כורים מומלצות לביקור. הראשונה היא לנדק פארק (Landek Park) ליד אוסטרבה שבה ניתן לבקר במכרה ולהתרשם מחיי כורי הפחם, לבקר בתערוכה של ציוד כרייה ולתת כבוד לכורים שנספו בעבודתם באנדרטה המקומית.

airalo ad

אפשרות מומלצת אחרת היא מכרה הפחם בקלאדנו-וינאריצ'ה (kladno – vinarice) . המכרה נמצא 35 ק"מ צפון-מערב לבירה פראג ופעל עד לשנת 1997 . המכרה נחשב לאחד המובילים בצ'כיה בתחום כריית הפחם וביקור בו כולל את המנהרות, המעליות, חדר הציוד, חדרי ההלבשה של הכורים ואפילו ביקור בחדר האוכל. הבחירה קשה? מזל שבצ'כיה יש גם אפשרויות אחרות שמאפשרות פינוקים לכורי פחם וגם לתיירים


כורה פחם צ'כי שזקוק לפינוקים אחרי יום עבודה

ספא ופינוקים
צ'כיה הייתה ועודנה ידועה גם במעיינותיה החמים ונחשבת למעצמת ספא הודות לעובדה אחת – במדינה יותר מ-30 אתרי ספא. קרלובי וארי (KARLOVY VARY) היא עיירת הספא הצ'כית הכי מפורסמת כי היא הכי גדולה, אבל היא לא לבד אלא חלק ממשולש ספא –שלוש עיירות ספא שכוללת מלבדה גם את מארינסקה לאזנה (מרינבאד בגרמנית) ופרנטיסקובי לאזנה. וזה הזמן לדעת למה קארלובי וארי היא כה מפורסמת…

קארלובי וארי נוסדה ב-1350 ע"י מלך בוהמיה והקיסר קרל ה-4 וכוללת 12 מעיינות חמים. העיירה נמצאת בעמק נהר הטפלה (TEPLA) בין הרים מיוערים והגיעה לשיא כוחה במאה ה-19-אז נבנו במקום כנסיות, התאטרון העירוני והטיילת וכן מבנים רבים בסגנון הארט-נובו שהיה אז שיא האופנה. ואגב, הטמפרטורה המירבית במקום היא 73 מעלות צלסיוס, כך שגם בחורף התענוג מובטח והנסיעה בת 120 הק"מ מפראג בהחלט מצדיקה את עצמה.

אבל קארלובי וארי היא לא רק ספא לגיל הזהב אלא מתאימה לבני כל הגילים. במקום מתקיים פסטיבל סרטים בינלאומי כל שנה בחודש יוני, פסטיבל מוזיקה, פסטיבל פולקלור ותחרות שירה בינלאומית. אנחנו ממליצים לא לפספס את הליקר המקומי בשם בחרובקה ( (BECHEROVKA שמיוצר מתערובת של עשבי תיבול. הליקר מפורסם בצ'כיה כולה ויש הרואים בו אפילו סמל לאומי וככה מכינים אותו:

קארלובי וארי לא לבד
כאמור, קארלובי וארי היא חלק ממשולש הספא וזה המקום לדבר קצת על מארינסקה לאזנה (MARIANSKE LAZNE). זוהי עיירת הספא ה-2 בגודלה מבין השלוש ומעיינותיה התגלו מאוחר יחסית, רק במאה ה-16 כך שהיא נפתחה לציבור רק במאה ה-19. המים במקום נחשבים קרים יותר מאשר באחיותיה, אבל משמשים לרפוי מגוון מחלות בכליות, במערכת הדם ובחילוף החומרים.

כמו לקארלובי וארי, גם למרינסקה לאזנה אדריכלות מובחנת בסגנון ניאו-קלאסי ייחודי וכמעט כל בתיה צבועים צהוב. העיירה נחשבה לאתר הספא המועדף על האליטה האירופאית כולל מלך אנגליה אדוארד ה-7, המשורר הגרמני גתה והמלחין הפולני שופן. על שמו של האחרון גם נקרא פסטיבל המוזיקה המקומי. אז מי שאמר שספא איכותי יש רק בקארלובי וארי כנראה לא היה ראה את הסרטון הבא:
https://www.youtube.com/watch?v=nKwqq0C2xHo

ריאה ירוקה וכיפה אדומה
מקום נוסף שפשוט אסור לכם לוותר עליו בביקור בצ'כיה הוא הפארק הלאומי Sumava, הפארק הלאומי הגדול במדינה שנמצא דרום-מערבית לפראג במשולש הגבולות צ'כיה-אוסטריה-גרמניה. הפארק כולל ביצות, אחו ונחשב לריאה ירוקה הודות ליער קדום של עצי צפצפה, אשוח וערבה. בפארק זורמים מי הפשרת השלגים מההרים הסובבים ולכן מומלץ להצטייד במגפיים אטומים למים. בכל מקרה ביקור במקום הוא חוויה שכאילו לקוחה מהספר כיפה אדומה רק בלי הזאב.

מקום נוסף שנחשב חובה לחובבי הטבע היא שמורת הטבע גן העדן הבוהמי (The Bohemian Paradise). במקום טירות טרוסקי ההיסטוריות שמומלצות כנקודות תצפית, אוירה כפרית אותנטית והרבה ירוק אבל המקום מפורסם הודות לתופעת טבע ייחודית – "ערי הסלעים" שהם מגדלי ענק מאבן חול שמושכים אליכם חובבי טיפוס ואקסטרים מכל העולם. אנחנו חושבים שהשיר "רפסודיה בוהמית" נכתב על המקום הזה, אבל לצערנו רק פרדי מרקורי יודע את האמת.

שלט הכניסה לשמורת הטבע

רומנטיקה וטיולים
אם אתם חושבים שפראג היא עיר רומנטית כנראה טרם ביקרתם בצ'סקי קרומלוב (CESKY KRUMLOV). העיירה נחשבת לאחת העיירות היפות בצ'כיה ונכללת ברשימת אתרי המורשת של אונסק"ו מ-1992. הטירה המקומית שצופה על נהר הולטובה היא השנייה בגדולה בצ'כיה (אחרי הטירה בפראג), אבל לא פחות מרשימה ממנה ויש כאלה שאומרים שאף יותר. כמובן שהתשובה מי יותר יפה נתונה לבחירתכם אז למה שלא תכירו את צ'סקי קרומלוב?

העיירה היא מבוך מקסים של סמטאות אבן ציוריות ובתים בסגנון רנסנס ובארוק ובמילים אחרות: הרומנטיקה במיטבה. מומלץ לעלות לתצפית מהטירה על הנהר ולהתרשם מהגנים הצמודים ולו למטרה אחת – ליהנות מנוף מרהיב שאין בשום מקום אחר. העיירה היא גם בסיס לטיולים באתר ליפנו הסמוך, כולל טיולי אופניים וטיולים רגליים לחופו, שיט בקיאקים במימיו, טיפוס על המצוקים בסביבה, רכיבה על סוסים ועוד. ואםמשעמם לכם תמיד תוכלו לרקוד

ושני מוזיאונים ליתר בטחון
האקלים בצ'כיה לרוב מקסים, אבל במידה ואתם מחפשים אופציה לימים גשומים במיוחד הכנו לכם שני מוזיאונים. הראשון הוא מוזיאון הרכב Tatra בקופריבניצ'ה (Koprivnice) שמציג את התפתחות רכבי החברה לאורך השנים, כולל מכוניות מרוץ, אמבולנסים, משאיות ורכבים צבאיים. במוזיאון חנות מוזיאון שלא תותיר אתכם אדישים, במיוחד אם אתם חולי הגה מושבעים.

מוזיאון נוסף הוא בנובי יצ'ין (Novy Jicin) שמשקף את ההיסטוריה הצ'כית דרך הכובעים. אמנם רוב הכובעים במוזיאון עשויים מפרוות ומעורות של בעלי חיים, אבל זו ההזדמנות שלכם להתרשם מכובעים שחבשו גדולי האומה הצ'כית, לצפות בכובעים מצחיקים במיוחד ולהתנסות בייצור כובעים בסדנה המקומית. אנחנו ממליצים לבקר במקום ולו רק בגלל הזדמנות לבדוק האם באמת יש כובע עם 3 פינות.

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן