Jičín בצ'כיה – הרבה יותר מנקודת מוצא לטיולים בגן העדן הבוהמי

ע"י

בקטגוריית:
איצ'ין

איצ'ין (Jičín) בצ'כיה נחשבת לעיר של סיפורי אגדות (בעיקר הודות לספרי הילדים של Václav Čtvrtek שהתגורר במקום בילדותו ומיקם פה את העלילות שלו), אבל אני כמובן לא מאמינה לכל מה שמספרים לי ויצאתי לבדוק הכצעקתה.

וכרגיל החלטתי לשתף אתכם במידע שלי כי למה שרק אני איהנה? אתחיל מכך שאיצ'ין היא אמנם עיר מושלמת לילדים, אבל גם המבוגרים ימצאו בה הרבה מה לעשות.

לדעתי, זו ההזדמנות שלכם לחזור לילדות ולחוות נוסטלגיה במובן הטוב של המילה. רוצים דוגמאות? בבקשה אבל קודם כל קצת היסטוריה על קצה המזלג


תכנון טיולים באנר
איצ'ין – Jicin

היסטוריה על קצה המזלג

איצ'ין שכיום מתגוררים בה כ-20,000 איש נחשבת לנקודת מוצא לטיולים באזור גן העדן הבוהמי, אבל היא הרבה יותר מזה. למשל, מרכז העיר ההיסטורי שומר ומוגן ע"פ חוק כאתר עירוני לשימור. ולמה כל הבלגן הזה?

airalo ad

כי העיר קשורה לאלברכט ה-1 (שנקרא כאן וולנשטיין) שהיה מושל האזור ונחשב לזה שבנה אותה מחדש. לא בכדי מקומות רבים במקום נושאים את שמו. אבל אם אתם שואלים את עצמכם למקור השם איצ'ין פה אתם בבעיה. הסיבה היא שעד היום תושבי המקום מתווכחים על הנושא:

  • חלק סבורים שהוא נגזר משמה של המלכה Judith ששלטה על בוהמיה ופולין במאה ה-13
  • חלק יכולים להישבע שזה דווקא בגלל חזירי הבר הרבים שנמצאים כאן. בצ'כית עתיקה קוראים להם dík אז אולי הם צודקים…

האמת היא שזה לא ממש משנה כי המקום בהחלט שווה ביקור. 85 ק"מ בלבד מפראג ואתם בעולם פסטורלי שכולל את גבעת Zebín שמתנשאת לגובה 399 מטר, את נהר Cidlina שזורם לצד העיר, 4 נחלים ו-5 אגמים.

העיר גם קרובה ל-2 שמורות טבע: Zebín שכוללת את פסגת הגבעה ו-Libosad-obora שכוללת את פארק Libosad. זאת הסיבה (וגם מזג האוויר שנחשב יחסית נוח) שכבר לפני 8000 שנה התחילו להתיישב פה אנשים

עץ, אבן ואלברכט

העיר עצמה נוסדה במאה ה-13 סביב כיכר מלבנית והייתה מוקפת בחפיר ובביצורי עץ. רק בשנת 1540 העיר נבנתה מחדש באבן כולל הביצורים והוספו לה 3 שערים. השער המזרחי (Valdická Gate) הוא היחיד שנשאר עד היום.

שריפה שהרחיבה את העיר ב-1570 גרמה לבניית שאר הבתים באבן, אבל ההתרחבות הגדולה שלה התחילה ב-1621 במהלך מלחמת 30 השנים.

אז העיר עברה לבעלותו של אלברכט ה-1 שהפך אותה למרכז הדוכסות שלו, הטביע בה מטבעות ובנה אותה מחדש באמצעות אדריכלים מאיטליה. היו לו הרבה תוכניות לשיפור (למשל יצירת צירי נוף לחיבור בין ציוני דרך שונים בעיר), אבל כשהוא נפטר בטרם עת ב-1634 הכל נגנז עד 1710

שלט לזכרו של אלברכט ה-1

אז העיר הפכה לשליטתה של משפחת Trauttmansdorff שהשלימה את הבנייה, כך שמקורם של פסלים רבים שרואים היום ברחבי העיר הוא בתקופה זו.

ואם אתם בעניין של היסטוריה צבאית, בטח תשמחו לדעת שלאיצ'ין יש מקום של כבוד גם בתחום הזה. קרב Gitschin שהתרחש ב-1866 במלחמת מלחמת פרוסיה באוסטריה היה ממש פה.

מפת המלונות של גיצ'ין

Booking.com

אטרקציות לכל המשפחה

גלריית המשחקים של Rumcaj (World of Rumcajs Play Gallery)

World of Rumcajs Play Gallery היא תערוכה אינטראקטיבית ייחודית, המספקת גם לצעירים וגם לצעירים בנפשם הזדמנות למצוא את עצמם בסיפורים על Rumcaj השודד (כן, גם אם לא גדלתם עליהם).

ילדים יכולים לגעת במוצגים, לשחק איתם ולהניע אותם לפעולה. הגלריה נגישה לכיסאות גלגלים ולעגלות תינוקות.

ליצירת קשר

  • כתובת – Valdštejnovo náměstí 1
  • טלפון -+420-493534390
  • מייל – mic@jicin.org
  • אתר אינטרנט

הסנדלרייה של Rumcaj

לא כולם יודעים, אבל לפני שהוא הפך להיות השודד הצ'כי הנודע ודמות טלוויזיונית וספרותית שהצ'כים גדלו עליה- Rumcaj היה סנדלר פשוט.

בסנדלרייה הקטנה שלו ברחוב הציורי Pod Koštofránkem תוכלו לראות את משק הבית שלו, את הגינה של אשתו, ללטף חיות בפינת הליטוף ולשחק באזור המשחקים.

ליצירת קשר

Rumcaj ואשתו

פסטיבל איצ'ין

הפסטיבל מתקיים כל שנה מ-1990 בשבוע השני של ספטמבר והופך את איצ'ין לממלכת הילדים. לא רק שהילדים משתלטים על המקום, אלא שיש תכנית שמשתנה כל שנה בהתאם לנושא שנבחר ותמיד כוללת משחקים, סדנאות יצירה, מוזיקה וריקודים.

מצעד שנתי של דמויות מהאגדות פותח את הפסטיבל ומופע זיקוקים מרהיב מסיים אותו.

ליצירת קשר

יער Řáholec

לפי האגדה, זה היער שבו התגורר השודדRumcaj  עם בני משפחתו לאחר שהוגלה אליו ע"י ראש העיר. ביער הזה הוא שכלל את המיומנות שלו כפורע חוק והפך את המערה מקומית לביתו.

האם זה נכון? רק אחרי שתהיו פה תוכלו לדעת את התשובה, אז למה שלא תבקרו כאן ותיווכחו בעצמכם? החוויה מובטחת לכל הגילים

תוכלו להגיע למערה הזו גם ברגל וליהנות מזמן איכות משפחתי. אתם רק צריך ללכת בשביל הכחול דרך הכפר Brada-Rybníček אל גבעת Brada.

אם אתם מגיעים לכאן ברכב, תוכלו לחנות ב-Prachov ואז לטייל בשביל הירוק או הכחול. אופציה זו אורכת כשני קילומטרים בלבד. האמת היא שממש לא משנה כמה תלכו ובמשך כמה זמן, כי הדרך חשובה לא פחות מהיעד.

המערה של Rumcajs

אטרקציות לקצרים בזמן

טיפוס למרומי מגדל Valdice (Valdická brána)

המגדל הזה הוא הסמל הבלתי מעורער של העיר, כך שאם יש לכם רק כמה שעות להיות פה – אתם חייבים אותו לעצמכם.

המגדל מתנשא לגובה של 52 מטר ומקבל את פני המבקרים המגיעים לעיירה מכל כיוון. טיפוס ב-156 המדרגות אל גלריית התצפית הוא בהחלט משהו שאסור לכל מבקר באיצ'ין לפספס.

למרות שהמגדל עבר שיפוץ ב-1840 שהקנה לו את צורתו הנוכחית הוא הרבה יותר ישן. הוא נבנה בין השנים 1568 ל-1578 כחלק ממערכת הביצורים העצומה של העיירה. במקור, זה היה אחד משלושה שערים שהובילו לעיר.

האדריכלים האיטלקיים שהוזמנו לעיר על ידי מושל האזור אלברכט הראשון תכננו להרוס את המגדל כדי להרחיב את הכיכר, אך למזלו של המגדל ולמזלכם מותו של ולנשטיין מנע זאת.

ליצירת קשר

ארמון וולנשטיין

עד המאה ה-17 המקום היה לא יותר משטח ציד, אבל אז אלברכט מיודענו החליט לבנות פה ארמון יוקרתי עם גנים. המרכיב הדומיננטי ביותר במתחם זה הוא ארמון וולנשטיין (Valdštejnská lodžie) עצמו שכולל חצר מקשרת ופארק גדול בשם Libosad.

אמנם הבנייה נעצרה לאחר שאלברט הלך לעולמו (יש הטוענים שהוא נרצח), אבל היא הושלמה חלקית. למעשה, במקום מעולם לא נעשה שימוש והוא הותר לגורלו מול פגעי הזמן. גם כאן, למזלכם יש שינוי.

בשנים האחרונות הארמון עובר שיפוצים ונפתח באופן הדרגתי לקהל. יש כאן בית קפה נחמד ותערוכה אינטראקטיבית שמוקדש לאלברכט שלנו ולתוכניות הגרנדיוזיות שלו.

ואם מזג האוויר והזמן שלכם מאפשרים זאת – אני ממליצה להגיע לכאן ברגל ממרכז העיר. 2 קילומטר של הליכה דרך Linden Alley והגעתם לגן עדן. רק חבל שאלברכט לא זכה לכך

ליצירת קשר

  • כתובת – Sedličky 4, 50601
  • טלפון -+420-608269296
  • מייל – info@valdstejnskalodzie.cz
  • אתר אינטרנט
ארמון וולנשטיין

טיול מודרך באתרים המרכזיים של העיר

סיורים מודרכים באיצ'ין הם דרך נעימה ומהנה ללמוד עוד על עיירת האגדות, ההיסטוריה שלה ואתרי הטבע שמסביב של גן העדן הבוהמי. אורך הסיור הוא כ-1.5 ק"מ והוא נמשך כשעה וחצי. ניתן לרכוש כרטיסים במרכז המידע של העיר.

קבוצות יכולות לארגן סיורים לאורך כל השנה, מרכז המידע או בטלפון ובמייל. שימו לב – יש סיורים מודרכים באנגלית, אך יש לתאם זאת מראש

ליצירת קשר

ארמון איצ'ן (Valdštejský zámek)

ארמון איצ'ן הוא העיר כולה בזעיר אנפין ולא רק בגלל שהוא הבניין הדומיננטי ביותר בה. הארמון שנבנה במאה ה-17 משקף את התהפוכות שעברו על העיר כולה.

למשל, בשנת 1620 התרחש בו פיצוץ כחלק ממאבקי ירושה, הוא שופץ והורחב בתקופתו של אלברכט הראשון, זכה לביקור מלכותי של הקיסר פרנץ ה-2 ונמכר לעירייה בשנות ה-30.

כיום חלק מחלקי הארמון פתוחים לציבור: המוזיאון, הגלריה וכמובן – World of Rumcajs Play Gallery. גם מרכז המידע העירוני נמצא כאן ואם אתם מחפשים טיפים מעניינים לטיולים באזור – זו הכתובת שלכם.

הפארק של הארמון הוא נווה מדבר של שקט ושלווה במרכז העיר. המראה הנוכחי שלו מבוסס בחלקו על עיצוב של האדריכל המקומי Čeněk Musil.

השיפוץ הנרחב של הפארק הסתיים בשנת 2010 והפך אותו למקום הכי חם בעיר. במקום מתקיימים אירועי תרבות, נערכים קונצרטים ובקיץ מוקרנים כאן סרטי קולנוע תחת כיפת השמיים.

הפארק כיום כולל שני חלקים:

  • בחלקו התחתון יש בריכה עם מזרקה וקיוסק המציע משקאות וכיבוד אחר.
  • במרפסת העליונה יש מגרש משחקים לילדים.

והנה דוגמה לקונצרט:

לחובבי הספורט

Milohlídka Tower

זהו מגדל האבן העתיק ביותר שמשמש לתצפית על גן העדן הבוהמי, מתנשא לגובה של 8 מטר ובנוי בסגנון ניאו-גותי, אבל היתרון הגדול שלו המיקום.

המגדל לא רק  חבוי באמצע פארק מיועד בגבעת Čeřovka, אלא הוא מרוחק רק 15 דקות הליכה ממרכז העיר – מה שאומר שתיהנו גם מהדרך וגם מהיעד.

המגדל נבנה ב-1843 כעבודות דחק לעניי העיר, אבל כיום הוא מקום פופולרי לטיולים של מקומיים ותיירים. וזה כמובן לא הכל כי הגבעה שעליה הוא נבנה עשירה ב porcellanite-, מה שהופך אותה לאזור אירופאי בעל חשיבות גאולוגית

Milohlídka Tower

Linden Alley

הסמטה מחברת את מרכז העיר עם ארמון וולנשטיין ונחשבת לציון דרך עירוני טבעי, אבל לא רק בגלל הטבע. ביום הארוך ביותר בשנה השמש זורחת בצד אחד של הסמטה ושוקעת בצד השני.

לפי האגדה, עצי התרזה במקום ניטעו ע"י הצבא באמצעות 3 יריות שתפקדו כסימנים לשותלים: הירייה הראשונה סימנה את חפירת הבור, השנייה את השתילה והשלישית את כיסוי השתיל באדמה. רק חבל שזו אגדה אורבנית ותו לא.

האמת היא שהעצים כאן נשתלו בהוראת אלברכט ה-1 ובמקור הסמטה כללה 1100 עצים. כיום יש אמנם רק 200 עצים פה וגם הם לא מאז. הסמטה מתחדשת כל הזמן ועצים מתים מוחלפים בחדשים, כך שהגיל הממוצע של העצים הוא 100.

כיום לאורך הסמטה יש 2 שבילים: אחד לא מרוצף ולכן מיועד להולכי רגל ולרוכבי אופניים והשני סלול ומתאים לרולר סקייטים.

ואם אתם כבר פה אל תוותרו על צפייה בחרק הנדיר שהפך את הסמטה לביתו- Osmoderma eremita

לחובבי הטבע

Čeřovka Hill

הגבעה הזו שמכוסה ביער ושנמצאת בחלק הצפוני של העיר רק נראית תמימה. למעשה מדובר בהר געש (כבוי כמובן).

גאולוגים מגיעים לכאן הודות למרבצי ה- porcellanite-, אבל הביולוגים והזואולוגים באים לפה מסיבה אחרת.

הגבעה היא בית גידול של 11 מינים בסכנת הכחדה, כך שלא פלא שהמקום הוא חלק מגן העדן הבוהמי, פארק גאוגרפי שהוכר ע"י אונסק"ו.

ורק שתדעו – עצים שהולכים לעולמם בפארק אינם מפונים מהיער ולא מעצלנות של העירייה, אלא להיפך. מינים נדירים של חרקים חיים בגדמים של העצים ובכך שומרים על קיומו של בית הגידול הייחודי.

porcellanite

Jičín Ponds

באיצ'ין יש שלושה אגמים עיקריים:

Pond Kníže

אגם זה נמצא במרכז כמה דקות הליכה מכיכר וולנשטיין והוא הלוך-נס המקומי. לפי האגדה מתגורר כאן שפמנון בשם Holdegron. גם אם לא תמצאו אותו צפויה לכם פה חוויה, כי המקום הוזכר כמה פעמים בספריו של Václav Čtvrtek

Šibeňák  ו- Hádek

אגמים אלו נמצאים אף הם במרחק הליכה מכיכר וולנשטיין, כאשר אגם Šibeňák נחשב לאזור בילוי פופולרי בקרב המקומיים. במעלה נחל Valdice נמצא אגם Hádek ואם תוסיפו ללכת תגלו שביל פחות מוכר לארמון וולנשטיין. אבל אל תגלו שסיפרנו לכם, כי זה סוד…

Zebín hill

הגבעה הזו שבפסגתה נמצאת הקפלה של מריה מגדלה נחשבת לאייקון העירוני. במקום יש לא רק מגדל פעמונים מעץ שמהווה את השרידים האחרונים של כפר מימי הביניים, אלא בעיקר נוף מרהיב על כל האזור.

במקום ניתן למצוא גם ממצאים גאולוגיים, בוטניים ואנטומולוגיים, כך שאם אתם חובבי מדעים – אתם לא יכולים להרשות לעצמכם שלא להגיע לכאן

לחובבי התרבות

St. James’ the Greater Church

כנסייה זו (בצ'כית kostel sv. Jakuba) נחשבת לאחד הסמלים של כיכר וולנשטיין, כך שלא פלא שהיא מחוברת בגלרייה מקורה לארמון המקורי כדי לאפשר מעבר נוח לאצולה העירונית.

התוכנית המקורית של וולנשטיין הייתה לבנות במקום קתדרלה עם 4 מגדלים וכיפה מרכזית, אבל הוא הלך לעולמו ולא הספיק לממש את החלומות האדריכליים שלו.

למזלכם יש במקום ציור קיר של Josef Kramolín שמעניק למקום כיפה וירטואלית. ובמילים אחרות – אתם חייבים להיות כאן כדי לראות את האשליה האופטית הזו במו עיניכם.

ליצירת קשר

St. James’ the Greater Church

Wallenstein Square

כיכר וולנשטיין (בצ'כית   Valdštejnovo náměstí שנקראה בעבר גם כיכר Masaryk  או כיכר   Gottwald  ) היא הכיכר המרכזית של איצ'ין והלב של אזור השימור העירוני

במרכז הכיכר נמצא Marian Column ושתי מזרקות : מזרקה עם פסל של אמפיטריטה ומזרקת הכתבה שנבנתה ב-1836, כאשר הקיסר פרדיננד הראשון עבר כאן בדרכו להכתרתו בפראג כמלך צ'כיה.

הבתים מסביב לכיכר הם ההיסטוריה המקומית בזעיר אנפין ולכל אחד יש סיפור משלו. למשל מספר 2 שימש כביתו של המושל, מספר 33 שימש כבית העירייה, במספר 64 הייתה המטבעה של וולנשטיין ובמספר 73 הייתה מבשלת בירה שהפכה לארמון.

בכיכר זו כמובן צוינו כל האירועים הלאומיים הדרמטיים במאה ה-20: לידתה של הרפובליקה ה-1, סוף מלחמת העולם ה-2 והפגנות נגד המשטר הקומוניסטי כחלק ממהפכת הקטיפה. כיום נערך כאן שוק כל שבת בבוקר, אז בהחלט יש לכם סיבה להגיע לכאן.

Regional Museum and Gallery – הגלריה והמוזיאון האזורי

במוזיאון הזה יש הרבה יותר מתערוכות אלא תצוגה שלמה של האזור כולו. המוזיאון נמצא בארמון וולנשטיין ויש בו תערוכה קבועה ואינטראקטיבית על ההיסטוריה והטבע של העיר.

בניגוד למוזיאונים אחרים, כאן מומלץ לגעת במוצגים, לחפש חדרים סודיים ולשחק בתיאטרון הבובות.

יש פה גם תערוכות מתחלפות כמובן עם נושאים שונים שקשורים לאזור, אבל גולת הכותרת (מלבד הארמון המארח) היא האמנות של אמני הבארוק ותצוגה מציוריו של Karel Škréta. לסיכום – אין סיכוי שתשתעממו פה כי לכל אחד יש כאן משהו לאהוב.

ליצירת קשר

Regional Museum and Gallery

Wallenstein’s Mint and Museum – הגלריה והמטבעה של וולנשטיין

זה המקום המושלם למי שרוצה לנסות את מזלנו בהטבעת מטבעות כמו במאה ה-17, אבל לא רק. כאן תוכלו לחוות אירועים מרכזיים בחייו של וולנשטיין, לקרוא את ההורוסקופ שלו ולדעת עוד על ההיסטוריה של הטבעת מטבעות. כאן תוכלו גם להטביע מטבע משלכם ללא תשלום נוסף.

שימו לב – כרגע התערוכה היא בצ'כית בלבד, אבל פרנסי העיר מבטיחים שכבר בעונת התיירות הבאה יהיו הסברים גם באנגלית

ליצירת קשר

לשוחרי היידישקייט

Jewish cemetery – בית העלמין היהודי

בית העלמין היהודי נחשב לשמור במיוחד והוא נמצא כ-2 ק"מ ממרכז העיר. במקום יש יותר מ-350 מצבות מהמאות ה-18 וה-20, כאשר בחלקן יש כתובות בעברית.

שימו לב – בית העלמין סגור במנעול ובמפתח שאותם מקבלים תמורת פקדון ב- 2מקומות: במרכז המידע העירוני או בבית הקפה שבארמון וולנשטיין

Synagogue and Jewish School – בית הכנסת ובית הספר היהודי

בית הכנסת בעיר נחשב לאחד האתרים היהודיים השמורים ביותר באזור גן העדן הבוהמי. זהו בניין קטן בסגנון הבארוק שנבנה במחצית השנייה של המאה ה-18 עם תוספות בסגנון קלאסי.

בית הכנסת מילא את ייעודו עד שנת 1941, לאחר המלחמה שימש כמחסן וחדר ייבוש של עשבי תיבול. לאחר שיפוץ שנעשה במקום הוא נפתח לקהל בשנת 2008. כיום מוצגת במקום תערוכה על תולדות הקהילה היהודית המקומית.

בית הספר היהודי נמצא ברחוב היהודים מספר 100 (Židovská ulice) ובו למדו בשפה הגרמנית. גם המקום הזה שופץ ונפתח לקהל. מ-2014 יש במקום תערוכת קבע בנושא "סופרים יהודים, מחזאים ומבקרים", אזור תצוגה לתערוכות מתחלפות ובית קפה. ניתן גם ללון במקום בהזמנה מראש

ליצירת קשר

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן