מיקולוב (Mikulov) בצ'כיה. בואו לטייל בעיירה קטנה עם היסטוריה יהודית מרשימה

ע"י

בקטגוריית:
כניסה למבצר מיקולוב

מיקולוב שבעבר יהודי האיזור זוכרים אותה בשם ניקלשבורג היא עיירה קטנה בקנה מידה צ'כי. היום מתגוררים במיקולוב (כ-50 ק"מ דרומית לברנו, כ-45 ק"מ מהגבול עם סלובקיה ו-18 ק"מ מהגבול עם אוסטריה) רק כ-7500 אנשים, אבל בעבר היא הייתה מרכז יהודי גדול ופורח.

אני מזמינה אתכם לבקר איתי במיקולוב – העיר שמשלבת בהצלחה עבר, הווה ועתיד. אם אתם חובבי יין, אדרנלין, היסטוריה או סתם מחפשים יעד ידידותי לסביבה – אתם לא תצטערו על ביקור במיקולוב.

המשיכו לקרוא וגלו למה גם אתם חייבים לבקר פה. ורמז – לא סתם העיירה נחשבת לאחד מ-25 היעדים המומלצים בצ'כיה.


תכנון טיולים באנר

מיקולוב בעבר

מיקולוב הוקמה על תוואי נתיב עתיק שהוביל מווינה צפונה, כאשר היישוב המקורי היה איפה שהיום נמצא רחוב Česká.

airalo ad

במאה ה-13 נבנה מרכז העיר הנוכחי שכלל כיכר מתחת לטירה המקומית, כאשר הכיכר המקורית הייתה רחוב שהתרחב לכיוון השוק העירוני. הודות למיקומה בנתיב סחר חשוב, מיקולוב קיבלה כבר ב-1279 את הזכות לקיים שוק פעם בשבוע.

בתי העיר היו עשויים מעץ הוקמו מסביב לשוק, אבל שריפה שפרצה בשנת 1584 שהרסה עד היסוד יותר מ-350 בתים שינתה הכל. האשם הוא בטבח ששפך שמן רותח על ערמת מכתבים, מה שהביא לשריפת סניף הדואר הסמוך ואת שאר העיר.

התוצאה הייתה בנייה של כיכר עיר חדשה, הסטה של מרכז העיר לכיוון צפון-מזרח ובניית בתים חדשים מלבנים ומאבן.

הרעיון המקורי היה להקיף את הכיכר כולה (כיום מוגדרת כמונומנט מוגן וכוללת מזרקה, עמוד שילוש קדוש, את בית העירייה ועמוד מגיפה) בקשת שתאפשר הליכה ללא הפרעה גם במזג אוויר גרוע, אבל התוכנית יושמה רק בבתים הסמוכים לטירה.

האלמנט המרכזי בכיכר הוא בית הגרפיטי (Graffiti House או  U Rytířů). הבניין שנבנה לפני 1591 ניצב בפינה של כיכר העיר (ליד בית מספר 11) ומפורסם הודות לגרפיטי שלו.

כל הקומה הראשונה של הבניין מעוטרת בציורים מתקופת הרנסנס (הרבע הראשון של המאה -17) שמתארות סצנות תנ"כיות.

מיקולוב נכנסה לדפי ההיסטוריה פעמיים:

יהודי מיקולוב

וכמובן שגם מבחינה יהודית העיר פרחה. במאה ה-19 היהודים היוו כמחצית מתושבי העיר- מה שהפך אותה ליישוב היהודי הגדול ביותר בחבל מוראביה

בעיר התגורר (בין היתר) גם המהר"ל המוכר מסיפור הגולם בפראג והרבנים הראשיים של מחוז מוראביה: רבי מרדכי בנט ורבי שמואל (שמלקה) הורוביץ. בעיר גם התגורר רבי יהודה החסיד שהקים את בית הכנסת "החורבה" בירושלים

במאה ה-20 כמובן שהכל השתנה. רוב יהודי העיירה (כ-65%) שמנו אז כ-500 איש נרצחו ע"י הנאצים.

גם לאחר המלחמה גורל יהודי העיר ששרדו את השואה לא שפר עליהם. במסגרת גירוש הגרמנים אחרי המלחמה (או כאלה שזוהו כגרמנים), גורשו מהעייירה כמעט כל יהודיה.

בית העלמין היהודי במיקולוב

מלונות במיקולוב

Booking.com

הווה

נתחיל בנקודה הישראלית : כיום העיירה היא עיר תאומה של קצרין הישראלית ויש ביניהן הרבה מהמשותף.

כמו קצרין, גם מיקולוב נחשבת למרכז בתחום ייצור היין (בעיקר יין לבן) הודות למיקומה הגאוגרפי ואקלימה הנוח. לרשותכם עומד שביל יין באורך 65 ק"מ.

אבל כמובן שבמיקולוב יש עוד הרבה מה לעשות חוץ מלשתות יין. לנוחותכם חילקנו את האטרקציות בעיר למספר קטגוריות.

גבעת Tanzberg (Holy Hill או Svatý kopeček)

Holy Hill היא אחת מנקודות הציון הדומיננטיות והחשובות ביותר במיקולוב. במקום יש מינים נדירים של צמחים (למשל כמה מינים של עלקת שגדלים רק כאן ושפה נמצאת תפוצתם העיקרית בצ'כיה) ובעלי חיים

זו הסיבה שהמקום הוכרז כשמורה בוטנית ב-1946 וכשמורת טבע ב-1992. בגבעה הותקן השביל החינוכי Holy Hill לאורך 3.5 ק"מ.

המסלול כולל 11 נקודות עצירה עם שלטים, אבל מיועד למיטיבי לכת בלבד (דרגת קושי 4 מתוך 5) הודות לעלייה של 142 מטר ולעובדה שהדרך אינה סלולה. ניתן לטייל בשביל כל השנה ומומלץ להצטייד בנעלי הליכה.

דרך הצלב ב- Holy Hill היא אחת מדרכי הצליינות העתיקות בצ'כיה. יצירת דרך הצלב נוצרה כנראה כדרך להביע תודה לאלוהים על ההתגברות על המגפה ב-1622.

הדרך שהושלמה ב-1776 כוללת 14 מבנים שמסמלים את מסעו האחרון של ישו, כאשר בגבעת Tanzberg (Holy Hill) נמצאים 3 מבנים (פירוט מיד).

למרות שהמבנים במקום היו בשימוש רק כ-10 שנים, הם שופצו בשנים 1862-1865 ומאז (מלבד בשנות מלחמת העולם ה-2) משמשים כמוקד עלייה לרגל כל שנה ב-8.9 (חג הולדתה של מריה הבתולה)

בשנים 2014-2015 שופצו המבנים במקום וניתן לבקר בהם (מלבד בקבר הקדוש) בקיץ בלבד (יולי-אמצע ספטמבר) בימים שבת וראשון בשעות 1000-1600 (בראשון עד 1400).

Saint Sebastian’s Chapel – הקפלה של סבסטיאן הקדוש

הקפלה הייתה שכנראה הייתה המבנה הראשון שנבנה בדרך הצלב, זאת כי סבסטיאן הוא הקדוש שמגן מפני הדבקות במגפות.

הקפלה נבנתה ע"ב הפריסה הארכיטקטונית של בזיליקת פטרוס הקדוש ברומא, אבל לאורך השנים חוללה מספר פעמים, האביזרים והריהוט שלה הועמדו למכירה פומבית, היא הפכה לחנות של ציוד צבאי, למחסן שאחסן אבקת שריפה ואפילו לשטח מרעה.

בנוסף למועדי הפתיחה הרגילים, יש 4 מועדים במהלך השנה שנערכות עלייה לרגל למקום:

  • יום ראשון הראשון אחרי ה-20.1 – עלייה לרגל ביומו של סבסטיאן הקדוש
  • יום שישי שלפני יום ראשון של פסחא
  • השבת שלפני חג שבועות – תפילת ערב
  • יום ראשון הראשון בספטמבר – עלייה לרגל ביום הולדתה של מריה הקדושה
  • השבוע השני בספטמבר – עלייה לרגל לחגיגת סיום הבציר

מגדל הפעמונים

מגדל הפעמונים הוקם ב-1632 וביום טוב אפשר לשמוע את דנדוניו ממרחק של 20 ק"מ. המגדל כלל במקור 2 פעמונים שזכו לשם סיינט סבסטיאן וסיינט אן, אבל גורלם לא שפר עליהם.

הם ניזוקו בשריפה בשנת 1663, שופצו ב-1669 ונפגעו שוב מברק בשנת 1767 – מה שהביא להמסתם.

בשנת 1768 הוצב במגדל פעמון יצוק שנוצר מההתכה של 2 הפעמונים הקודמים. הפעמון ששוקל כ-4 טון מצריך 4 אנשים להפעלתו ולמרות שהוא שרד את פגעי הזמן, המגדל כולו לא זכה לגורל דומה

אמנם מגדל הפעמונים הוא היחיד בדרך הצלב שהמשיך למלא את ייעודו המקורי (שאר התחנות חוללו) ואף שופץ ב-1865, אבל לאחר מלה"ע ה-2 הוא גם הצטרף לחבריו והפך לתחנת גבול.

רק ב-1989 המגדל שופץ וחזר לתפקודו המקורי ובשנים 2014-5 בוצעו בו השיפוצים האחרונים.

הקבר הקדוש – Holy Sepulchre

המבנה כאן הוא חיקוי של הקבר המקורי בירושלים, שם נקבר ישו בעקבות מותו על הצלב. למרות שהדעות היו חלוקות במשך שנים רבות לגבי גילו של מבנה זה, גילויים שהתגלו בשנים 2009–2010 הביאו לכך שניתן לתארכו כעת לפני שנת 1644.

המבנה בצורת מצולע, חלקו הפנימי מחולק לשני חלקים – חלל כניסה והקבר עצמו, בו מוצב פסל בדמות ישו בתנוחת שכיבה.

גרם מדרגות הכניסה המוביל לגלריה בחזית המבנה מורכב משלושים ושלוש מדרגות, המסמלות את אורך חייו של ישו.

למרות שהמבנה שופץ במהלך השנים, הוא סגור לקהל. עם זאת, ניתן לראות את פנים המבנה מבעד לסורג.

הגבעה הקדושה במיקולוב

אתרי מורשת יהודית

הרובע היהודי בעיר התחיל במאה ה-16 עם מספר בתי עץ, אבל לאחר שריפות חוזרות ונשנות נותרו מהם רק 45 מקוריים (מוגדרים כיום מונומנטים תרבותיים).

שאר הבתים הוחלפו בבתי אבן והרובע היהודי פרח ואף זכה לאוטונומיה בשנים 1848-1919, לאמת מים משלו ולמערכת ביוב חלקית.

חשוב לזכור שכדי להבדיל את בתי הרובע מבתים נוצריים, הבתים בו סומנו בספרות רומיות ולא במספרים והתגוררו בהם מספר דיירים (לאורך ולגובה של הבניין) – מה שהביא לחלוקת הכתובת לפי אותיות לטיניות (a, b, c…)

לרוב קומות הקרקע של בתי הרובע שימשו כחנויות או כבתי מלאכה, כאשר הקומות העליונות והאגפים בחצרות שימשו למגורים.

בית הכנסת

בית הכנסת הוקם בשנת 1550, הורחב בשנת 1689 ונבנה מחדש בשנים 1719-1923 לאחר שנחרב בשריפה.

כיום בית הכנסת הזה הוא האחרון מהסגנון הפולני (Lwow type) בצ'כיה, מוגדר כמונומנט תרבותי מוגן ונערכים בו אירועי תרבות לאחר ששופץ בשנים 1977-1989.

ה"חדר" ברחוב Husova 48

בניין זה שימש כ"חדר" מ-1845 ועד שנות ה-60 של המאה ה-19. במקום למדו ילדים מגיל 5 במסגרת חינוך חובה שהונהג ע"י הקיסר יוזף ה-2. מקצועות הלימוד היו עברית, תורה ויהדות. גם בניין זה מוגדר כמונומנט תרבותי מוגן

בית האבות ברחוב Husova 52

הבניין שימש כבית אבות יהודי מאמצע המאה ה-18 ועד סוף המאה ה-19. בחצר הבניין הוקם בית הכנסת  – Michelstädter

זהו בית כנסת פרטי שהוקם ע"י David Michelstädter וששימש יותר מאוחר את דיירי בית האבות. גם בניין זה מוגדר כמונומנט תרבותי מוגן

בית הכנסת האשכנזי ברחוב Muchy 18-20

בחצר בין שני בתים נמצאים שרידיו של בית הכנסת האשכנזי שהוקם ב-1675 לצרכים פרטיים. בית הכנסת בגודל 9*5 מטר היה בשימוש עד אמצע המאה ה-19, כך שניתן היה להגיע אליו משני הבתים:

  • דרך מסדרון בבית מספר 18
  • באמצעות מדרגות אבן מהחצר המשותפת

כיום נותרו מהבניין כותל המזרח וכיור לנטילת ידיים שהיה בצד המערבי של בית הכנסת. מעבר לרחוב ניצב בית מספר 104 שציין את גבול העירוב של הרובע

אבני הזיכרון (Stolperstein) ברחובות Husova ו-Koněvova

אלו אבני ריצוף מברונזה שנמצאות מול בתיהם של נספים בשואה ומנציחות את שמם. במיקולוב יש  3 אבנים שמנציחות שלוש נשים שמייצגות 3 דורות ממשפחה אחת:

  • אבן ברחוב Husova שמוקדשת ל-Anna Pisková שנולדה ב-1868, גורשה לטרזין ב-1942 ונספתה ב-1944 באושוויץ. בת 76 במותה
  • אבן ברחוב Koněvov שמוקדשת ל-Hilda Pisková, בתה של Anna Pisková שנולדה ב-1898, גורשה לטרזין ב-1942 ונספתה באושוויץ ב-1944. בת 46 במותה
  • אבן ברחוב Koněvov שמוקדשת ל-Hana Hlavenková, בתה של Hilda Pisková ונכדתה של Anna Pisková. היא נולדה ב-1925, גורשה לטרזין ב-1942 ושרדה את אושוויץ ואת צעדת המוות לברגן בלזן.

מלון טנצברג (Tanzberg) ברחוב Husova 8

בניין זה שימש את הרבנות של מיקולוב, אך הוא נהרס בשנות ה-70 של המאה ה-20 ובמקומו נבנו בית מלון ומסעדה. במרתף הבניין בעומק של כ-10.5 מטר מתחת למפלס הרחוב התגלה בור מים, כנראה חלק ממקווה הטהרה לנשים ולגברים. היום ניתן להתארח במלון וכאן תוכלו לראות תמונות ממנו או לבצע הזמנה של חדרים.

המקווה

המקווה העירוני נמצא ברחוב Lázeňské náměstí והוא פתוח לקהל הרחב. המקווה מוערך כבן 300 שנה – מה שאומר שהוא נבנה כנראה במהלך המאה ה-17.

בית העלמין היהודי

בית עלמין זה שנמצא במדרונות המערביים של Kozí hrádek היה בשימוש מאז המאה ה-15. בית העלמין מוגדר כמונומנט תרבותי מוגן

במקום יש כ-4000 קברים בסגנונות שונים, רובם עם אלמנטים אמנותיים וקישוטים ששימשו כדוגמה לחיקוי בבתי עלמין יהודיים אחרים בדרום מוראביה.

מוזיאונים במיקולוב

מוזיאון החי"ר "המדרון" (Infantry Cabin MJ-S 29 “Svah”)

זהו המעוז היחידי ששרד במיקולוב משנת 1938 ועד שהפך למוזיאון בשנת 1999. במקום ניתן לראות כלי נשק של הצבא הצ'כוסלובקי, חלקי לבוש וציוד צבאי. הכניסה למקום מתאפשרת באמצעות סיור מודרך בלבד

ליצירת קשר

המוזיאון האזורי בטירת מיקולוב (The Chateau – Regional Museum in Mikulov)

הטירה הייתה האלמנט הדומיננטי בקו הרקיע של מיקולב מהמאה ה-13 (אפילו המלך ונצל ה-4 התארח כאן בבריחתו מהכלא בווינה), אך היא נשרפה ב-1719.

למרות השיפוץ, במהלך נסיגת הצבא הגרמני ב-1945 הטירה נשרפה עד היסוד במסגרת "אדמה חרוכה".

השיפוץ שנערך במקום ב-1950 הביא את הטירה למצבה הנוכחי, כאשר מומלץ לבקר בספרייה ובאולם המייסדים. כיום הטירה משמשת כמקום מושבו של המוזיאון העירוני ומארחת תערוכות שונות.

הכניסה בתשלום ויש סיורים מודרכים בתשלום בתערוכות ובחדרי הטירה (המחיר משתנה בהתאם לגודל הקבוצה ולמיקום הסיור), אך שימו לב – המקום אינו נגיש לנכים

ליצירת קשר

שעות פתיחה

  • מרץ, אפריל, אוקטובר, נובמבר – ימי ראשון בשעות 0900-1600
  • מאי, יוני, ספטמבר – שלישי-ראשון בשעות 0900-1700
  • יולי ואוגוסט – כל השבוע בשעות 0900-1800
טירת מיקולוב

פעילויות חוץ

השמורה הביוספרית פאלאווה ((Pálava Nature Reserve

השמורה הביוספרית פאלווה מורכבת ממתחם הנוף של גבעות פאלווה ועמק נהר Dyje. השמורה הוכרזה כאזור צ'כי מוגן מאז 1976 ונכנס לרשימת השמורות הביוספריות של אונסק"ו בשנת 1986.

מאז 2003 השמורה היא חלק משמורת הביוספרית המורחבת של מורביה התחתונה, כולל גם אזור לדניצה-ואלטיצה ויערות הנהר במפגש המוראבה וה-Dyje. בשנת 2004 נכלל אזור הצפרות בשמורה הביוספרית פאלאווה במערכת האירופית Natura 2000

השמורה שמשתרעת על פני 83 קמ"ר מתאפיינת באקלים חם ויבש – מה שהוביל לקיומם של מינים אנדמיים (הן צמחים והן בעלי חיים) שאין במקומות אחרים בצ'כיה.

לגבי חלק מבעלי החיים שחיים בשמורה, המקום מהווה את בית הגידול העיקרי שלהם בצ'כיה.

בריכות הדגים שבמקום נחשבות לרווחיות בכל מרכז אירופה במשך מאות שנים, זאת הודות לעובדה שהן נהנו מזרימה של מי נגר מגבעות פאלאווה שהיו עשירים בסיד.

בריכות אלו סיפקו לא רק דגים, אלא גם קני קש (ששימשו לכסוי גגות או כמקור לדלק) וקרח ששימש לשימור מזון ומשקאות. בריכות אלו תרמו ליקבים באזור, זאת הודות לעובדה שהחל מימי הביניים הן הפעילו טחנות מים להפעלת היקבים.

עם השנים נוקזו ושונו אפיקי המים של רוב הבריכות לצורך עיבוד חקלאי של השטח, הכנסת גידולים חדשים והטמעת שיטות חקלאיות מודרניות.

הבריכה היחידה ששרדה בשלמותה היא בריכת Nesyt. בריכה נוספת (Portz pond) צומצמה משמעותית בגודלה לצורך בניית קו הרכבת Břeclav – Znojmo, אך היא חודשה לאחר 1945.

ליצירת קשר

הפארק הגאולוגי Turold

הפארק הוקם ב-2006 על סוללה מלאכותית וכולל 17 סלעים שהובאו למקום ממקומות שונים בצ'כיה, כך שהוא הייצוג הרחב ביותר של ההיסטוריה הגאולוגית המקומית.

באזור הפארק נמצאת מערת Turold שנחשבת לגדולה (אורכם של כל החדרים הפנימיים במערה עולה על קילומטר) ולחשובה מסוגה בגבעות פאלאווה. מקורות המערה שהתגלתה במקרה ב-1873 הם מלפני 15 מיליון שנה.

כיום המערה שכוללת כמה מפלסים ואגמים תת-קרקעיים משמשת כמקלט החורף הגדול ביותר בצ'כיה של עטלפים, כולל אלו שנמצאים בסכנת הכחדה חמורה.

הכניסה למערה כרוכה בתשלום, אבל ילדים עד גיל 6 נכנסים בחינם. יש הנחות לסטודנטים, לילדים עד גיל 15, לקבוצות גדולות לקשישים. יש אפשרות לסיורים מודרכים

ליצירת קשר

  • כתובת – U Lomu 54
  • טלפון – 420519321718
  • מייל – turold@caves.cz
  • אתר אינטרנט

שעות פתיחה

  • אפריל ונובמבר (מה-1-15.11) – ימים שלישי-שישי בשעות 1000-1600 ובימים שבת וראשון בשעות 0900-1630
  • מאי – ימים שלישי-ראשון בשעת 0900-1630
  • יוני-אוגוסט – כל השבוע בשעות 0900-1700. בימי שני יש סיורי ערב לאור נרות בשעות 1900-2100
  • ספטמבר-אוקטובר – ימים שלישי-שישי בשעות 1000-1600 ובימי שבת וראשון בשעות 0930-1630

גבעת העיזים (VyKozí hrádek)

זוהי אחת מ-3 הגבעות השולטות על קו הרקיע של מיקולוב, אבל הגבעה הזו שמרה תמיד על הנתיב האסטרטגי והמסחרי בין ברנו לווינה

בראש הגבעה נבנה במאה ה-15 מגדל שמירה בן שתי קומות, מה ששיפר את ההגנה על מיקולוב ובמיוחד על טירת מיקולוב – מה שגרם לה להיות אחת המוגנות במרכז אירופה.

השיפוץ האחרון במקום הפך את הגבעה למרכז בילוי נגיש וחופשי למרות שהכניסה מצריכה תשלום (ילדים עד גיל 6 לא משלמים ויש הנחה לילדים עד גיל 15, סטודנטים וגימלאים).

 שימו לב – הכניסה אפשרית ללא תור רק כאשר הדגל במרומי הגבעה מונף. בשאר הזמן נדרש תיאום מראש

ליצירת קשר

  • טלפון – 420608002976
  • מייל – hrdlicka.mikulov@seznam.cz

גשר הלבנים (Portz Insel)

גשר זה נמצא כ-4 ק"מ ממרכז מיקולוב ועד המאה ה-19 הוביל לאי על אגם (Portz Pond). על האי הוקם בית קיץ ששימש את הקרדינל Franz von Dietrichstein.

אמנם אורכו של הגשר הוא רק כ-100 מטר, אבל הוא נחשב בזמנו ליצירה אדריכלית פורצת דרך. לאחר ניקוזו של האגם, האי לשעבר נחתך ל-2 ע"י קו רכבת והגשר לא היה נגיש במשך 40 שנה. (מסך הברזל די עבר באמצע)

גשר הלבנים ובית הקיץ נקלעו לתהום השכחה, אבל מבנה הגשר השתמר הודות לאיכות הלבנים ולבנייה המקצועית של אנשי מיקולוב.

הגשר ובית הקיץ הוכרז כאתר מורשת תרבותית ב-1995, אבל הגשר שופץ רק בשנים 2019 ו-2020 רגע לפני שהיה מאוחר מדי. השיפוץ הקנה לגשר את פרס מונומנט השנה בשנת 2020.

כיום ניתן לבקר באזור הגשר הודות לשביל חינוכי באורך 2.2 ק"מ שהוקם מסביבו. השביל עשוי מאספלט וכולל אזור מנוחה ו-6 שלטי הסבר.

השביל נחשב קל להליכה (דרגת קושי 1 מתוך 5) או לרכיבה על אופניים. השביל מגיע בסופו של דבר ל- Drasenhofen באוסטריה ומתחבר שם לשבילי אופניים מקומיים.

שביל הבפטיסטים (Baptists)

הבפטיסטים (בסלובקיה הם נקראים אנבפטיסטים) הגיעו למיקולוב בפרט (ולדרום מוראביה בכלל) אחרי שגורשו ממדינות מערב אירופה (בעיקר שוויץ) עקב אמונתם הדתית.

הם זכו לקבלת פנים חמה במיקולוב בשל היותם נציגים של תרבות מערבית מפותחת יותר – מה שהביא לתרומתם הכלכלית הרבה לעיר ולאזור.   

שביל אספלט זה מתחיל בקריפטה של Dietrichstein (Dietrichstein Crypt) ונמשך לאורך 1.5 ק"מ. השביל כולל 5 שלטי הסבר, נחשב קל להליכה (דרגת קושי 1 מתוך 5) והוא מתאים להליכה כל השנה.

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן