נותנים כבוד לעבר היהודי בפראג

ע"י

בקטגוריית: ,
מצבה בפראג

כמו שכבר כתבנו בעבר, בפראג לא שוכחים את העבר היהודי של העיר ועושים הכל כדי לזכור אותו. ב-7.9.2022 נחנכה בעיר אנדרטה בשם "שיבת האבנים", אנדרטה שמנציחה את חילול בתי הקברות היהודיים בצ'כיה בתקופה הקומוניסטית.

צדק היסטורי מאוחר

האנדרטה מורכבת מ-7 טון של מצבות שבורות (ללא שמות הנפטרים) ששימשו בתקופה ההיא לריצוף של כיכר ואצלאב, כך שהקמת האנדרטה מהווה הכרה רשמית הלכה למעשה בעוול שנעשה.

למרות השנים הרבות שחלפו, עד היום בקהילה היהודית המקומית כואבים את המעשה הטרגי. הם טוענים שהפיכת המצבות לאבני ריצוף הייתה מעשה ברברי, גס רוח וחסר רחמים, כך שמדובר בצדק היסטורי גם אם מאוחר.


תכנון טיולים באנר

ואם אתם שואלים את עצמכם ובצדק איך הפכו אבני הריצוף לאנדרטה התשובה פשוטה – מועצת העיר פראג נתנה אותן לקהילה היהודית ב-2020 במסגרת שיפוץ הכיכר וכחלק מהסכם, זאת מתוך החשד שהן אכן מצבות של קברי יהודים ולא אבני ריצוף תמימות.

airalo ad

סמליות בכל פינה

המיקום של האנדרטה אינו מקרי– בית העלמין ז'יזקוב (עליו כתבנו פה) שפונה מקבריו ב-1985 לצורך הקמת מגדל הטלוויזיה העירוני המפורסם. כיום המקום הוא פארק ציבורי שכולל מיני גולף ומסעדה, אבל אנשי הקהילה היהודית מאמינים שיש עדיין קברים יהודיים מתחת לכל זה.

הקמת האנדרטה שעלתה 40,000 דולר מומנה לא רק ע"י תורמים פרטיים, אלא ע"י הציבור הצ'כי באמצעות קמפיין גיוס המונים. ורק להשוואה – במקומות רבים באירופה המצב הפוך, כך שהמקומיים מציעים לכל המרבה במחיר מצבות יהודיות שמשמשות אותן לריצוף החצרות שלהם.

האנדרטה כוללת גבעה מרכזית קטנה שמסביבה 9 קירות נמוכים. לדברי הפסל Jaroslav Rón (שבנה את האנדרטה יחד עם זוגתו לוסי) גם זה לא מקרי אלא סמלי. הוא רצה להדגים באמצעות מבנה זה את חורבות בית המקדש ואת ההיסטוריה היהודית. אחד הקירות אפילו דומה למגן דוד על גבי עדשה קמורה ומצביע לכיוון ירושלים.

הוא מצפה שהאנדרטה תהיה מקום שבו יוכלו המבקרים להתייחד עם יקיריהם, לזכור את אלה שלא זכו למצבה ולהתפלל לעילוי נשמתם. בעיקר הוא מקווה שזו תהיה האנדרטה האחרונה ולא יימצאו מצבות יהודיות נוספות שחוללו. לא נותר לנו אלא להצטרף אליו.

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן