בית הכנסת הספרדי בפראג

בית הכנסת הספרדי בפראג

בית הכנסת הספרדי או בצ'כית Spanelska Synagoga הוא בית כנסת ברובע היהודי בפראג. שמו של בית הכנסת ניתן לו הודות לסגנון המורי שבו השתמשו לעיטור קירותיו, ולא לתיאור קהילת המתפללים בו. עיצוב בית הכנסת הושפע מארמון האלהמברה הספרדי והוא נחשב לאחד מבתי הכנסת היפים בעיר, אם לא היפה מכולם הודות לשילוב המוצלח בין מוטיבים מזרחיים לבנייה מערבית.

למרות העיצוב הספרדי, דווקא הקהילה האשכנזית הרפורמית היא שעשתה שימוש במקום ונהנתה מעיטורי הזהב, מכיפתו הזכוכית המעוטרת, מהויטראז'ים המרהיבים ומאריחיו הצבעוניים. לכן אל תתפלאו אם תגלו שבית הכנסת הזה הוא לא כמו בתי כנסת אורתודקסיים רגילים, למשל הבימה נמצאת בכותל המזרח ולא במרכז, הספסלים מסודרים בשורות כמו בכנסיה ולא מסביב לקירות ולארון הקודש אין פרוכת.

בית הכנסת הוקם ב-1868 במקום בית הכנסת העתיק (Altschule) מהמאה ה-12 וזכה לשמות נוספים, למשל ההיכל או der Tempel. בית כנסת זה הוא החדש ביותר בפראג ולכן מפואר במיוחד: בבית הכנסת היו 4000 מושבים, נגישות לנכים והתפילות בימי חול לוו בנגינת עוגב. ואגב, אחד מנגני העוגב במקום היה פרנטישק שקראופ, המלחין של ההמנון הצ'כי.


תכנון טיולים באנר

עם זאת, במלחמת העולם ה-2 הנאצים השתמשו בביה"כ כמחסן והביאו אליו תשמישי קדושה שנבזזו מרחבי צ'כיה. לאחר המלחמה אמנם הוחזר בית הכנסת לרשות הקהילה היהודית, אך תיקון הנזקים נמשך כ-40 שנה ורק ב-1998 הוא נפתח מחדש. כיום המקום אינו משמש לתפילה אלא כאולם תערוכות וכנסים של המוזיאון היהודי.

airalo ad

במקום ניתן להינות מתערוכות קבועות, למשל תערוכה של תשמישי קדושה וכלי כסף מקהילות יהודיות בצ'כיה, תערוכה היסטורית על יהדות צ'כיה במאות האחרונות, מקונצרטים ועוד. אנחנו ממליצים לסיים את הביקור בבית הכנסת בפארק הסמוך וליהנות מפסלו של פרנץ קפקא, אולי הסופר הצ'כי הידוע ביותר שהוא כמובן יהודי. ואגב, קברו נמצא בבית העלמין היהודי אבל זה כבר סיפור אחר תרתי משמע…

בית הכנסת פתוח לקהל כל השנה בחודשים אפריל-אוקטובר בימים א-ו מ-09:00-16:30 (בחודשים אפריל-אוקטובר עד 18:00). ההגעה למקום קלה במיוחד וכל שעליכם לעשות הוא לבחור בין החשמלית( קו 17 של החשמלית עד תחנת (Právnická fakulta לרכבת התחתית ( קו A של המטרו לתחנת Staroměstská.)

ואלו שמעוניינים להתעמק בהיסטוריה של יהדות צ'כיה מוזמנים להמשיך לבית הכנסת מייזל. במקום מוצגת תערוכה קבועה על ההיסטוריה של יהודי צ'כיה מהמאה ה-10 עד המאה ה-18. בית כנסת זה נבנה במקור בסגנון הרנסנס ושופץ במאה ה-19 בסגנון גותי. נשמע מעניין, נכון? שני בתי הכנסת הם רק דוגמה של העולם היהודי בפראג שכלל בשיאו 50,000 איש

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן