ספר נדיר הוחזר למוזיאון היהודי בפראג

ספרייה

המוזיאון היהודי בפראג ובית המכירות הפומבי הניו-יורקי Kestenbaum & Company שיתפו פעולה במטרה אחת – להחזיר למוזיאון ספר מהמאה ה-16 שהיה חסר באוסף הספריה. הספר הופיע בקטלוג של בית המכירות הפומביות, אך הוצא ממנו לאחר שנודע שיש בו חותמות וסימנים ייחודיים שמעידים על שייכותו למוזיאון היהודי. טקס החזרת הספר ייערך במרכז לחינוך ותרבות של המוזיאון היהודי ב-16.1.

הספר בשם "מקנה אברהם" במהדורתו הראשונה נכתב ע"י אברהם בן מאיר דה בלמס ב-1523. הספר נכתב באותיות עבריות ולטיניות והודפס בוונציה והוא מנתח באמצעים פילוסופיים את השפה העברית, כולל אלמנטים מיוחדים של התחביר העברי. מחבר הספר הוא רופא יהודי, בלשן ופילוסף שחי בשנים 1460-1523 בדרום איטליה ושימש גם כרופאו של הקרדינל של וונציה. המחבר גם תרגם יצירות עבריות בפילוסופיה ובאסטרונומיה ללטינית.

הספר היה שייך בעבר לפרופסור זאב בן חיים, נשיא האקדמיה ללשון העברית אך לא ידוע כיצד ומתי הוא רכש את הספר. לאחר מותו של בן חיים ב-2013 בגיל 105 הספר נרכש ע"י חוקר ישראלי אלמוני. חוקר זה הוא שהעביר את הספר למכירה פומבית. הספר היה אמור להיכלל במכירה פומבית שתיערך ב-16.3, אך המוזיאון היהודי זיהה שהספר שייך לספריה הטרום-מלחמתית של הקהילה היהודית בפראג, כלומר הוא חלק מהנכסים של המוזיאון.


תכנון טיולים באנר

הזהוי נעשה באמצעות בדיקה שגרתית של ספרנית שגילתה את חותמת ספריית הקהילה היהודית ומק"ט. שני אלו תאמו את הערכים שהופיעו בקטלוג הספרייה לפני מלחמת העולם השנייה. המוזיאון היהודי בפראג יצר קשר עם בית המכירות הפומביות וביקש להחזיר לרשותו את הספר. בית המכירות הפומביות הוציא את הספר מקטלוג המכירה המתוכננת והגיע להסכמה עם בעליו – הספר יוחזר למוזיאון היהודי בפראג.

airalo ad

המוזיאון היהודי בפראג אמר בתגובה שהוא מעריך את הגישה של בית המכירות הפומביות. גם ועדת התביעות שמתמקדת בהשבת רכוש יהודי שנגזל בשואה טוענת שזהו מעשה ראוי לשבח. אבל כנראה שזהו לא הספר היחידי ששייך למקום, כי כיום ניתן למצוא בשווקי האמנות יצירות יודאיקה רבות ששייכות למוזיאון, היורש החוקי של כל המטלטלין התרבותי של הקהילות היהודיות ששגשגו בצ'כיה לפני מלחה"ע ה-2.

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן