הדברים שבטח לא ידעתם על העיר אולמוץ בצ'כיה

צב מתכת - פסל אולמוץ

חברת בוקינג העולמית פרסמה רשימה של הערים המומלצות לטיול ב-2023 וביניהן אולמוץ בצ'כיה.

אני כמובן לא הייתי צריכה סיבה יותר טובה כדי לספר לכם על נפלאות העיר הזו. לפניכם כמה דברים שבטח לא ידעתם על אולמוץ, אבל ישכנעו אתכם לבקר בה. אתם מוזמנים להמשיך לקרוא כי הולך להיות מעניין.

העיר שהמלכים אוהבים והמחלות שונאות

במאה ה-15 העיר הייתה לא רק בירת חבל מוראביה והעיר הגדולה באזור, אלא גם מקום מפגש מלכותי.


תכנון טיולים באנר

לא מאמינים? תשאלו את מלכי בוהמיה שחתמו כאן על "שלום אולמוץ'" ואת המלך מתיאש שהומלך כאן. אבל מצד שני, זה גם היה המקום שבו ויתר פרדיננד ה-1 על מלכותו.

airalo ad

אבל יש גם כאלה ששונאים את העיר. למשל, מגיפה שפגעה בחבל מוראביה בשנים 1714-1716 פסחה על העיר.

לציון האירוע הוקם במקום עמוד מגיפה, אבל עם טוויסט מקומי שמהלל את הקדושים הנוצרים שלטענתם הצילו את העיר – מה שאומר שהעמוד נקרא עמוד השילוש הקדוש ולא עמוד מגיפה.

אתם יכולים לחשוב מה שאתם רוצים, אבל אונסק"ו הכריזה על המקום כאתר מורשת עולמית – מה שהופך אותו למוקד של הגאווה העירונית.

לפי דעתי הסיבה אחרת לגמרי וקשורה אלינו. בקומה הראשונה של העמוד יש קפלה קטנה עם תבליט שהרקע שלו יהיה לכם מוכר. העיר ירושלים.

עבר אפל והגיון מוזר

אבל המאה ה-20 שינתה את פני הדברים ואולמוץ חוותה רגעים שהיא תרצה לשכוח. כיוון שבמהלך מלחמת השנייה, רוב חברי מועצת העיר היו ממוצא גרמני שונה שמה של הכיכר העירונית המרכזית. השם החדש שנבחר נשא את שמו של אדולף היטלר.

גם בית הכנסת המקומי הועלה באש בזמן שהנאצים בעיר מנעו ממכבי האש להצילו, יהודי העיר גורשו למחנות ריכוז והשמדה, בתיהם נמסרו לגרמנים ורק כ-300 מהם נשארו בחיים.

כמובן שאחרי המלחמה הכיכר חזרה לשמה המקורי, העיר הפכה להיות המרכז התעשייתי והתרבותי של חבל מוראביה אבל היה לזה מחיר. אנשי הקהילה הגרמנית גורשו מהעיר לגרמניה ואוסטריה.

חבל שהם לא למדו מההיסטוריה כי לעיר היה ניסיון אחר עם כובשים. למשל, במהלך המצור של הצבא הפרוסי על העיר ב-1758 הם ביקשו מהגנרל הפרוסי שלא לגעת בעמוד השילוש הקדוש.

הוא נעתר לבקשתם ועד היום נמצא קבור בבסיס העמוד כדור העתק של כדור אבן. והעמוד המפורסם הוא כמובן לא המבנה העירוני היחיד שעבר תהפוכות.

הכנסייה שמפארת את הקדוש המקומי יאן סרקנדר הייתה פעם כלא, אבל המוזיאון העירוני היה פעם כנסייה. הגיון? כנראה שאין פה.

מזל שהשאירו את המזרקות בסגנון הבארוק כמאגר חירום למצב של שריפה, זאת למרות שהעיר מרושתת בצנרת.

העיר מתקדמת עם הזמן

במהלך נסיגת הגרמנים מהעיר במלחמה העיר שינתה את פניה שוב. הם ריססו ביריות את השעון האסטרונומי המקומי, כך שהיה צריך להחליף בו את כל הדמויות. במקום דמויות של קדושים יש בו דמויות של אנשי מעמד הפועלים.

ואם אתם בכל זאת רוצים לראות את השעון הקודם – אתם מוזמנים לסור למוזיאון העירוני ולראות את השרידים שלו.

ואם אתם כבר פה – אתם מוזמנים לחפש את השרידים הרומיים שהמקומיים טוענים שקיימים. לטענתם מקור העיר הוא במבצר רומי בשם Mons Julii ומייסדה הוא יוליוס קיסר, כלומר שהיא נבנתה לפני המאה ה-5 לספירה.

לדאבון ליבם המציאות מוכיחה אחרת. עד כה השרידים הכי קדומים שנמצאו פה הם מהמאה -9, אבל אתם כבר מכירים אותי. לא הורסים סיפור טוב עם כמה עובדות נכונות. גם לא באולמוץ.

ונקודה אחרונה שתשכנע אתכם סופית לבקר כאן – אולמוץ היא הבסיס של חיל האוויר הישראלי. כאן התאמנו ראשוני הטייסים שהיו הגרעין המייסד של החייל, זאת למרות שקורס הטיס שלהם מעולם לא הסתיים.

מפת המלונות של אולמוץ

Booking.com

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן