בפראג – כיכר וואצלב או שדרות וואצלב? | Václavské náměstí

Václavské náměstí בפראג

אם וכאשר תגיעו לכיכר וואצלאב בפראג בטח תגלו דבר אחד – לא מדובר בכיכר עירונית כמו שאתם מכירים אלא באי תנועה גדול לאורך 750 מטר.

יש כאלו בכלל שטוענים שיש לקרוא למקום שדרת וואצלאב בפראג, אבל אתם כבר מכירים אותי – ברגע שיש אפשרות לבדוק, לחקור ולמצוא את האמת אני נכנסת לפעולה.

החלטתי להרים את הכפפה גם הפעם ולבדוק אחת ולתמיד אם מדובר בכיכר או בשדרה. אני מזמינה אתכם להמשיך לקרוא ולגלות את התשובה.


תכנון טיולים באנר

כיכר או לא?

כיכר מוגדרת כחלל או שטח עירוני פתוח שמשמש לפעילויות שונות כמו מפגש חברתי, לבילוי, לפעולות תרבותיות שונות ואפילו לפעילויות פוליטיות.

airalo ad

כיכר יכולה להימצא במרכז העיר ולמלא תפקיד משולש: חלק ממתחם מסחרי, נקודת מפגש בין רחובות שונות ונקודה ציבורית מרכזית בתחום הפיתוח והניהול העירוני.

עם זאת, כיכר יכולה להימצא גם בדרך ראשית כלשהי שמתפתחת במקביל לאזור המסחרי העירוני. כיכר מסוג זה כוללת מתקנים ציבוריים שונים שמשרתים את הקהל הרחב, למשל חנויות, בנקים, בתי קולנוע, אולמות תיאטרון ועוד.

ההבדל בין סוגי הכיכרות טמון גם בעובדה שהכיכר מהסוג הראשון נוצרת לרוב באופן טבעי, בעוד כיכר מהסוג השני נוצרת לרוב בצורה מלאכותית. למשל, כחלק מפיתוח עירוני של שכונה/רובע מסוים.

כיכר וואצלאב בפראג עונה על כל ההגדרות הנ"ל:

  • היא נחשבת למרכז התרבותי והעסקי של פראג ומסביבה יש מרכזי קניות רבים, למשל שוק Havelska, רחוב הקניות Ma prikope שנחשב ליקר ביותר בעיר, קניון Myslbek ועוד
  • היא מהווה מקום מפגש חברתי פופולרי בכל שעות היום והלילה,
  • היא נמצאת בצומת רחובות ראשית ומובילה לאתרים עירונים מרכזיים שונים, למשל ארמון קורנה, המוזיאון הלאומי הצ’כי ועוד
  • נערכים בה אירועים שונים (למשל מופעי רחוב, שווקים בחגים, ,מופע אורקולי ביום העצמאות וכו')
  • התקיימו בה פעילויות פוליטיות שונות, למשל הוכרז בה על סיומה של מלחמת העולם ה-2, הוכרזה בה עצמאות צ'כיה בתום "מהפכת הקטיפה" ועוד.
שוק חג המולד בכיכר וואצלאב בפראג

שוק חג המולד בכיכר וואצלאב בפראגהמשמעות היא שלמרות שכיכר וואצלאב נוצרה במקור כשוק סוסים – אפשר לקרוא בלב שקט לכיכר וואצלאב בפראג בשם "כיכר", במיוחד לאור העבודה שכיכר במקור היוותה מקום צר ומאורך ואילו רחוב (כשמשתמע משמו) היה מקום רחב.

אז אולי שדרה?

שדרה מוגדרת כדרך עירונית (בדרך כלל רחוב) שיש לה חשיבות סמלית או טקסית ושיש לה עיצוב עירוני ונופי מיוחד, כך שהיא נחשבת יוצאת דופן לעומת רחוב אחר בעיר.

אמנם במקור שדרה מתייחסת לרחוב/שביל עם שורות של עצים המוביל למקום עירוני משמעותי, אך כיום שדרה היא כל רחוב בעל חשיבות אורבנית או שמובילה למקום כזה.

שדרת וואצלאב בפראג עונה על כל הקריטריונים הנ"ל:

  • היא מהווה סמל עירוני בעצם היותה מחיצה בין העיר החדשה לעתיקה בפראג
  • יש לה עיצוב מיוחד מכיוון שהיא כוללת פסלים שונים ובראשם פסלו של וואצלאב ה-1 – דוכס בוהמיה שעל פי האגדה הפך את צ'כיה לאומה.
  • היא מובילה למקומות בעלי חשיבות עירונית ולאומית כמו ארמון קורנה, המוזיאון הלאומי הצ’כי ועוד
  • לשדרה יש משמעות סמלית לאומית מתוקף האירועים השונים שהתרחשו בה, למשל מצעד הראווה שביצעו בה הנאצים עם כיבוש צ'כיה, התאבדותו של יאן פאלאך כמחאה על הכיבוש הסובייטי ב-1968 ועוד.

אז כיכר או שדרה?

האמת היא שלא הגעתי למסקנה ודאית כי שתי התשובות נכונות, כך שאתם יכולים מבחינתי לקרוא למקום איך שאתם רוצים: כיכר וואצלאב בפראג או שדרת וואצלאב בפראג.

בעיני השם גם לא מאוד חשוב כי דבר אחד אפשר להגיד בוודאות – מדובר בכיכר הכי מרכזית בעיר מבחינה תרבותית, עסקית וחברתית כך שאסור לכם לוותר עליה

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן