יהדות צ'כיה

בית כנסת בפראג

אם לא נתקלתם לעיתים קרובות בצירוף המילים "יהדות צ'כיה" כדאי שתדעו שיש לזה סיבה. למעשה, רוב יהודי צ'כיה נספו בשואה ויהדות צ'כיה שמנתה לפני המלחמה 400,000 הצטמצמה בשליש ל-150,000.

כיום המקומות המזוהים ביותר עם יהדות צ'כיה שלפני המלחמה הם שניים : בית העלמין היהודי ובית הכנסת אלטנוישול ומיד נפרט קצת אודותיהם. עם זאת, בפראג יש אתרים יהודיים נוספים כמו בית הכנסת הספרדי שכדאי לבקר גם בהם.

בית העלמין היהודי
בית העלמין היהודי בפראג נחשב לאחד מבתי העלמין העתיקים באירופה ואפילו לעתיק מכולם. החל משנת 1995 בית העלמין הוכר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו וזה לא הכל – מגזין פורבס טרוולר בחר בו לאחד מ-10 בתי הקברות המפורסמים בעולם הודות לעובדה אחת :
עקב המחסור בקרקע הקבורה בבית העלמין הזה נעשתה בשכבות ונכון להיום נספרו לפחות 12 . למעשה, בית העלמין כולל 12,000 קברים גלויים אבל מאמינים שזה רק חלק קטן (משהו כמו 10%) ושרובו תת-קרקעי.


תכנון טיולים באנר

בית העלמין משמש כמוקד עלייה לרגל בעיקר קברו של המהר"ל שאליו נגיע בהמשך. הודות לפופולריות של המקום נקשרו לו גם צדדים שליליים, למשל הוא מקום התכנסותם של זקני ציון המפורסמים בספר האנטישמי "הפרוטוקולים של זקני ציון" .

airalo ad

כיום בית העלמין הוא חלק ממתחם המוזיאון היהודי והכניסה אליו בתשלום, כך שרצוי לרכוש כרטיס משולב. המקום פתוח לקהל כל יום מ-09:00-18:00 מלבד בשבתות ובחגים (יהודיים כמובן) וניתן לבחור בין שני מסלולים : מסלול חורף ומסלול קיץ.

בית הכנסת אלטנוישול
בית הכנסת הזה נחשב לאחד מבתי הכנסת העתיקים באירופה שעדיין פעילים, אבל פרסומו הרב אינו נובע מהעובדה שהוא נוסד ב-1270, מעיצובו הייחודי, מהמנהגים השונים שהומצאו בו ושאומצו על כלל העולם היהודי, מהאגדות השונות שנקשרות להצלתו או מהעובדה שבו התחיל מגן הדוד לשמש כסמל יהודי.

למעשה, הסיבה לפרסומו היא אחרת לחלוטין ומתרכזת בעליית הגג שלו. שם על פי האגדה טמון הגולם הידוע מפראג שנוצר ע"י המהר"ל מפראג, אותו אחד שקבור בבית העלמין המפורסם.

גם הכניסה לכאן כרוכה בתשלום כחלק מביקור במתחם המוזיאון היהודי, כך שההמלצה לרכוש כרטיס משולב מקבלת תוקף נוסף. המקום פתוח בימי חול מ-09:00-17:00 ובימי שישי עד שעה לפני כניסת שבת. בטח תשמחו לדעת שבעונת התיירות המקום פתוח עד 18:00 בימי חול

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן