סקירה: יהדות צ'כיה בשואה

ע"י

בקטגוריית:
מצבות זיכרון בטרזין

קהילת יהודי צ'כיה (שנקראה אז צ'כוסלובקיה) מנתה ערב מלחמת העולם כ-400,000 איש שרובם נספו בשואה (כ-250,000) איש. לפני שנדבר על קורות יהדות צ'כיה בשואה חשוב לציין שהם נרדפו הרבה קודם, למשל:

  • • במאה ה-17 הוטלו על יהודי צ'כיה איסורים ומיסים והם סבלו מרדיפות על רקע דתי. הפרשה המפורסמת ביותר מהתקופה ההיא היא פרשת שמעון אבלס, ילד יהודי מפראג שנרצח ב-1694 ושאביו הואשם ברציחתו. המקרה גרם להסתה כנגד יהודי המקום כי נטען שהסיבה לרצח הייתה רצון הילד להתנצר
  • • ב-1744 נערכו פרעות ביהודי פראג בגבוי ובסיוע מלכת בוהמיה מריה תרזה. הסיבה הרשמית לפרעות הייתה האשמת היהודים בשיתוף פעולה עם האויב הפרוסי, אבל כמובן שזו הייתה עילה ולא סיבה אמיתית.
  • • בינואר 1745 גורשו 20,000 מיהודי פראג שהיוו כשליש מאוכלוסיית העיר בעקבות צו גירוש מלכותי. צו הגרוש מנע מהיהודים לגור בפראג והם הורשו להתגורר רק בישובים קטנים במחוז בוהמיה.
  • • בשנת 1748 עם סיום המלחמה בין פרוסיה לקיסרות האוסטרו-הונגרית היהודים הורשו לשוב לפראג, לא לפני ששילמו קנס כבד.
  • • ב-1938 יהודי חבל הסודטים סופחו לגרמניה לפי הסכם מינכן, מה שהחיל עליהם את חוקי הגזע הנאצים שידועים בשמם חוקי נירנברג.

זאת הייתה רק ההקדמה למה שחיכה להם במלחמת העולם השנייה: החל מ-24.11.1941 רוכזו 160,000 יהודי צ'כיה בגטו טרזין (או טרזינשטאט בגרמנית), מבצר שהוקם במאה ה-18 ע"י הקיסר יוזף ה-2. למקום הובאו גם יהודים מארצות אחרות, למשל 500 יהודים מדנמרק וכן יהודים מגרמניה ומאוסטריה.


הכניסה לגטו טרזין שנושאת את המשפט "העבודה משחררת" בגרמנית


תכנון טיולים באנר

הגטו שימש את הנאצים כ"גטו לדוגמה" כדי להפריך את הטענות על יחסם ליהודים. במקום ביקרה משלחת של הצלב האדום הבינלאומי ולכבודה המקום עבר מהפך: הוקמו חנויות ובתי קפה, הרחובות והבתים נצבעו, החדרים נראו אסתטיים ומרווחים ועוד אשליות שנועדו להזים את השמועות (הנכונות) על התנאים הקשים במקום.

airalo ad

בטרזין גם צולם סרט תעמולה נאצי החל מאוגוסט 1944 למשך כחודש בשם "טרזינשטט – התיישבות יהודית". הסרט מעולם לא יצא לאקרנים אך חלקים ממה שימשו למטרות תעמולה של הנאצים. לפניכם חלק קטן מסרט התעמולה שצולם במקום:

במקום התפתחה תרבות ענפה שכללה תאטרון, ספרייה, קונצרטים, בתי ספר, פעילויות ספורטיביות ועוד אך אלו היו זמניים כי החל מינואר 1942 שולחו היהודים מזרחה: תחילה לגטו ריגה, גטו לובלין וגטו ורשה ומאוחר יותר ישירות למחנות ההשמדה טרבלינקה ואושוויץ.

גם גורלם של היהודים שנשלחו לגטאות לא שפר עליהם וגטאות אלו שימשו כתחנות מעבר. משם נשלחו היהודים אל מותם באתרי רצח שונים ולמחנות ההשמדה סוביבור, טרבלינקה, בלז'ץ ומיידנק.

אבל יהודי צ'כיה לא נשכחו מלב וב-30.6.2009 נחתמה בטרזין אמנה בינלאומית להשבת נכסים. אמנם לאמנה אין תוקף מחייב, אבל היא מאפשרת לזכאים (כולל יהודי צ'כיה) לתבוע את רכושם שהוחרם ע"י גרמניה הנאצית במהלך מלה"ע השנייה.

שאלות ותשובות

כמה יהודים התגוררו בצ'כיה לפני השואה?

לפני השואה התגוררו בצ'כיה כחצי מיליון יהודים

כמה יהודים מצ'כיה נספו בשואה?

כרבע מיליון יהודים מצ'כיה נספו בשואה

לאן גורשו יהודי צ'כיה בשואה?

מרבית יהודי צ'כיה גורשו לגטו טרזין ששימש כ"גטו לדוגמא" למטרות התעמולה הנאציות. במקום אמנם הוקמו מוסדות תרבות, אמנות, חינוך וספורט אך הוא שימש רק כתחנת ביניים והיהודים בו גורשו למחנות השמדה. רובם לא חזרו

האם ניתן לתבוע בחזרה רכוש בצ'כיה שהיה שייך למשפחה לפני השואה?

בהחלט. ב-2009 נחתמה בצ'כיה אמנה בינלאומית להשבת נכסים שאמנם אין לה תוקף מחייב, אבל היא מאפשרת לזכאים לתבוע בחזרה רכוש שהיה שייך למשפחתם ערב השואה

אטרקציות בפראג

Powered by GetYourGuide

מפת המלונות של פראג

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן